Om ikke den originale Evoque hadde nok hat-elsk- design, er Evoque kabriolet virkelig noe spesielt.

Cabriolet, SUV og firehjulstrekk: Evoque kabriolet har alt man kan ønske seg foruten lasteplass, men veier kulhetsfaktoren opp for manglende nytteverdi?

Sjeldent syn

Mange kaster lange blikk etter den spesielle bilen idet vi kjører i Trondheim og omegn. Dette er noe folk ikke har sett før, og ønsker man oppmerksomhet, får man mer med en slik enn med de aller fleste sportsbiler.

Takløse terrengbiler og SUV-er er ikke noen ny idé, men de er sjeldne syn på veiene. Nissan Murano, som har gått ut av produksjon, er nok det nærmeste man kommer av nyere biler. Jeep Wrangler kan også nevnes, men her har du veltebøyler og en langt mer omfattende prosess for å ta av taket enn å trykke på en knapp. James Bond kjørte faktisk en Range Rover kabriolet i filmen Octopussy, men en modifisert bil.

I takløs versjon mister Evoque litt av de lekre linjene den vanlige Evoque har. Likevel er kabrioletversjonen kul på sin egen måte, og kanskje er den spesiell nok til å bli et fremtidig samleobjekt.

Ideen er egentlig god, for du har både den behagelige følelsen av å sitte høyt, firehjulstrekk og hengerfeste i kombinasjon med muligheten for å kjøre toppløst. Men bagasjeplassen reduseres kraftig i forhold til en vanlig Evoque. I tillegg går den økte vekten utover ytelsene, og det manglende taket gjør karosseriet mindre stivt. Likevel er byggekvaliteten såpass solid at redusert stivhet oppleves i særlig grad.

Solid stofftak

Det elektriske taket er ikke det kjappeste vi har vært borti. På vår uoffisielle tidtagning tok det i underkant av 16 sekunder å ta på taket når bilen var parkert, og like over 14 sekunder å ta av taket. Taket kan til gjengjeld tas av og på i hastigheter opp til 48 kilometer i timen, men da tar det noen sekunder ekstra.

Med taket på er det lett å glemme at man kjører en kabriolet, for stofftaket er usedvanlig kraftig. Det gjør at lydisoeringen er svært god.

Det går an å oppgradere en Range Rover ganske kraftig, og derfor er det ofte store variasjoner i interiøret på bruktbilene. Interiøret i testbilen er ikke av det mest luksuriøse slaget, men heller i retning det robuste. Den svarte plasten i midtkonsollen føles litt enkel på en bil i denne prisklassen, mens det kunststoffkledde dashbordet er ganske stilig. Midtkonsollen domineres av et stort hjul du styrer automatgiret med.

Setene er svært gode, både foran og bak. Men det er bare plass til fire. Benplassen for baksetepassasjerene er knapp.

Bagasjerommet på Evoque kabriolet svært sparsommelig tatt i betraktning at det er en SUV. Mens bagasjerommet på en vanlig Evoque rommer 575 liter, kan kabrioleten kun skryte av 215 liter. Det skal ifølge Range Rover ha plass til en golfbag eller en liten barnevogn. Begge deler samtidig skal vanskelig la seg gjøre.

Tre motoralternativer

Evoque kabriolet fås i utgavene SE Dynamic og HSE Dynamic. De tre motoralternativene er 2-liters diesel med 150 eller 180 hestekrefter, eller en 2-liters bensin med 240 hestekrefter. Prisene før ekstrautstyr er henholdsvis 766 900, 803 900 og 951 900 kroner for SE-varianten levert i Trondheim, mens man må legge til ytterligere cirka 60 000 kroner for HSE. De helt store forskjellene er det ikke, men toppmodellen har noe mer ekstrautstyr som standard. Firehjulsdrift er standard på alle modellene.

Vi kjører den relativt friske 180-hesteren, som er frisk nok uten å gjøre bilen til en racer. Prishoppet fra rimeligste versjon er ikke avskrekkende. Den økte vekten på i overkant av 300 kg som kabrioletfunksjonen medfører at man bør vurdere om den svakeste motoren blir for knapp. Kabrioletversjonen er naturlig nok tregere enn en vanlig Evoque. Fra 0–100 bruker de to variantene henholdsvis 10,3 og 9 sekunder.

Evoque kabriolet blir nok ingen storselger. Til det er den for spesiell, og prisen for høy til at den er aktuell som nummer to-bil for de fleste, men de få som faktisk kjøper en slik får garantert stor glede av bilen.