- Se her, ja! Da skal vi ut og sjekke en BMW hos NAF, sier Inge Sjøvik på kontoret ved Trondheim trafikkstasjon.

Han har satt opp et automatisk søk som varsler ham når et kontrollorgan registrerer en Periodisk kjøretøykontroll, også kalt EU-kontroll. Sammen med kollega Einar Wollamo skal Sjøvik sjekke at NAF på Sluppen, kun et par hundre meter unna, har utført kontrollen etter regelverket. Når kontrollorganet, som ofte er et bilverksted, registrerer en utført kontroll i Vegvesenets datasystem får de varsel om at bilen er valgt ut til stikkprøve. Stikkprøven skal være i gang i løpet av en halvtime.

112 000 kontroller i Midt-Norge på seks måneder

De siste årene har cirka halvparten av de kontrollerte bilene i Norge gått gjennom EU-kontrollen uten anmerkninger.

Fra 1. Januar til 1. juli i år ble det utført 112 000 EU-kontroller i Statens vegvesen Region midts dekningsområde. Av disse ble det tatt 297 stikk-prøver. Det har resultert i 27 avviksmeldinger, ifølge over-ingeniør Øystein Veie i Statens vegvesen.

Legger vi til grunn at dette tallet er representativt, og at like mange biler er inne til EU-kontroll i andre halvår, er det feil på over 20 000 kontroller i Region midt i år.

Statistikken forteller ikke om verkstedene rapporterer for mange eller for få feil, men selv om det går begge veier mener Wollamo og Sjøvik at verkstedene i de fleste tilfellene er for strenge.

En 2002-modell BMW 520 står ferdigkontrollert hos NAF, men Vegvesenets stikkprøve blir fasiten. Når Wollamo og Sjøvik kommer inn i NAFs lokaler forteller kontrolløren om et håndbrekk totalt ute av funksjon som han har markert som en feil. I tillegg var han usikker på om han burde ha markert et dårlig festet bremserør som feil, men han lot det passere.

- Se her. Hjulet bare spinner, sier Wollamo.

Håndbrekket er på, og Wollamo roterer hjulet med håndkraft. Det er ingen tvil om at håndbrekket ikke er bra nok. Kollega Sjøvik sjekker bremse-røret og konstaterer at det ligger og gnager mot innfestingen av bensintanken.

- Dette er tynne rør. Det kan fort gå hull på dem om de ligger slik. Dette skulle ha vært markert som feil av verkstedet, sier Wollamo.

NAF-kontrolløren som har undersøkt bilen forteller at han allerede har gitt beskjed til kunden om problemet med bremserøret. Nå må han gi beskjed om at feilen må utbedres før bilen kan godkjennes.

Kan miste retten til å utføre kontroll

Det er 415 verksteder som utfører periodisk kjøretøykontroll i Region Midt, og 2508 i landet. Når vegvesenet finner feil, får verkstedene skriftlig tilbakemelding, men ingen umiddelbare sanksjoner. Ved tre tilfeller har kontrollorgan fått advarsel som følge av enten graverende feil eller gjentakende mindre feil. Ett kontrollorgan har mistet godkjenningen de trenger for å ha rett til å utføre EU-kontroll.

Han forteller at det er flest feil på områder der det foretas skjønnsmessige vurderinger. Dette kan for eksempel være rust på bremserør, der det er rom for diskusjon om hvor ille det trenger å være før det må utbedres.

Det er lett å se om et lys virker eller ikke, men når det kommer til for eksempel rust må man foreta en skjønnsmessig vurdering.

Wollamo sier en del feil er knyttet til at ansatte ved kontrollorganene ikke kan historikken på regelendringene godt nok. Kravene til godkjenning er nemlig skjerpet mange ganger opp gjennom årene.

- Har du en bil fra 1971 eller eldre, er det for eksempel ikke krav til bilbelter. Og avgasskravene kom først i 1974.

Mener for få klager

Det er forskjellige måter å utføre stikkprøvekontroll på. Noen biler blir kontrollert på veien om de nettopp har vært inne til EU-kontroll. Det kan også være at bileieren har mistanke om at det er påført feil mangler.

Da kan de ringe til oss og be oss om å utføre stikkprøvekontroll. Så kommer de til oss i en av hallene på trafikksta-sjonen og får undersøkt bilen.

Om man skal få en vurdering på om EU-kontrollen er korrekt, bør man ikke somle for mye, for Vegvesenet ser ekstremt sjelden på biler som er kontrollert for mer enn tre måneder siden. Kontrollen er for øvrig gratis.

- Det er ikke mange som benytter seg av dette. Jeg synes folk klager for lite, sier Sjøvik og får støtte av Wollamo som tror tidsklemma og god økonomi gjør at folk ikke tar seg bryet med å etterprøve en kontroll selv om de mistenker at noe er feil.