Mens hensikten var å få trafikken til å gå smidigere i det travle krysset, var utformingen etter manges mening helt mislykket. Særlig hard var kritikken fra buss- og lastebilsjåfører som nå fikk en lei sving å hanskes med når de kom ned Dybdahls vei og skulle opp Strindveien. Dette var blitt rene u-svingen, ble det påpekt. Uansett hvilken vei man kom og hvor man skulle svinge, gjaldt det for alle å holde øynene åpne når man nærmet seg det nye, mangearmede krysset ovenfor Lerkendal.

«Her kan det umulig være noe hekseri å få bygget et renere og riktigere kryss og få ført Dybdahls vei og Torbjørn Bratts vei på skikkelig vis inn i Strindveien. Det kunne vært gjort enklere, riktigere og billigere,» skrev Mr. Clutch (Sverre J. Herstad) på Adresseavisens «Bil, vei, trafikk»-side. Han konkluderte med at den snirklede veiføringen på dette stedet fikk rokokkotiden til å gjenoppstå i veiutformingen i Trondheim.

Det varte og rakk før kommunen spekulerte ut en ny plan for det kompliserte krysset i Strindveien. Men i 1981 ble planene for en moderne rundkjøring lagt - den aller første i sitt slag i Trondheim - og tidlig i oktober samme år sto den ferdig.

I denne spalten har vi før skrevet om Lerkendal Havekoloni, som fra siste del av 1950-tallet gradvis var avviklet. Både vei- og jernbaneutbygging hadde tatt areal fra de små hageparsellene, og fra Gløshaugen hadde NTH stadig nærmet seg med nye bygg og videre planer for utvidelse. I 1967 sto bare en enslig liten hytte igjen og trosset utviklingen.

Hagekolonien var etablert i 1918 og hadde ti år senere så mange som 179 parseller. På de aller fleste var det bygd små hytter på opptil 30 kvadratmeter. I 1953 hadde Lerkendal Havekoloni ennå så mange som 160 kjøkkenhager, men fem år senere, ved 40-årsjubileet i 1958, gikk det mot full nedleggelse. Sommeren 1959 ble mange hytter, frukttrær og bærbusker solgt for en billig penge.

Her finner du flere Før og nå

Til da hadde 50-60 familier bodd fast i hyttene, og noen få greide å klore seg fast en stund til. I 1964 var det tre bebodde hytter igjen i den gamle hagekolonien - og i 1967 var det bare så vidt spor etter den idyllen dette en gang hadde vært.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter