I en teglsteinsvilla ved Nidelven sitter 36 kvinner og tre menn tett i tett på hver sin stol. De fleste av deltagerne jobber i næringslivet, noen er kommunalt ansatt, én er fotograf og en annen er fotterapeut. Og så er det meg, journalisten.

– Disse stolene må bort, sier Märtha Louise og løfter en stol over hodet som om hun var på dugnad i borettslaget. Det eneste som minner om kongelige aner er to sivilkledde politimenn i rommet ved siden av.

Märtha Louise og Elisabeth Nordeng deler egne opplevelser, og sin frustrasjon. Små historier fra både kongelig og vanlig hverdagsliv er inngangen til metodene som skal lære oss å lytte til vår egen kropp – få oss til å se oss selv og gi slipp på andres meninger.

– Jo mer du lytter til deg selv, jo tydeligere blir signalene du får, forklarer prinsessen.

Stemningen på redaksjonsmøtet steg til nye høyder den dagen jeg lanserte ideen om å dra på englekurs for å skrive om opplevelsen å være med på en spirituell seanse med prinsessen. Ha, ha. Vi flira og tøysa litt om kongeriket, engleprinsessen og hun englevenninnen som ingen husket navnet på.

Ukeadressa har som første norske avis fått tillatelse til å delta på kurset.

Meditasjon i engleklær

Første del av kurset handler om å komme i kontakt med kroppen gjennom meditasjon. Det er mange grunner til at vi gjemmer unna de mest dyrebare sidene av oss selv. Vi beskytter oss, forklarer Märtha Louise og sikter blant annet til egne opplevelser fra barndommen.

– Det kan være at du ikke får lov til å være den du er, eller at du har opplevd noe traumatisk – og det gjør vi jo alle. Kanskje blir det til en vond skulder, og så tror man at det skal være sånn – at det er helt normalt. Men dette handler om å åpne opp innover slik at du kan bruke mange flere sider av deg selv. Sider du kanskje ikke trodde at du hadde.

Nordeng understreker at det ikke finnes noen fasit:

– Det handler om å begynne å lytte, det handler ikke om å forstå, eller knekke koden, eller pugge noe utenat. Det handler om å sanse noe innenfra, der hvor du plutselig bare kjenner at dette var riktig, dette var sant for meg og at du føler deg sterk. Da er du i nærheten av en kjerne i deg selv. Da har du funnet ditt spirituelle passord, forklarer hun.

Det nikkes. Noen noterer stikkord. Andre bare lytter. Duringen fra en mobiltelefon bryter konsentrasjonen, og Märtha Louise ber om at alle flytter veskene sine ut av rommet. Støy stjeler energi.

Så trekker Märtha Louise og Nordeng seg tilbake, mens vi andre forsyner oss med indisk te, nøtter og frukt. Meditasjonsmat. Sikringskost for åndelig søkende. Flere tar seg en røyk utenfor. Vi knasker og småprater.

– Jeg kjenner meg veldig igjen i det Märtha Louise sier, at alle opplever henne som så smilende og blid, mens hun kanskje ikke har vært det bestandig, sier Cathrine Dillner Hagen som meldte seg på englekurset for å få litt mer retning og struktur i livet sitt.

I likhet med mange andre på kurset er Dillner Hagen selvstendig næringsdrivende og søker teknikker for å bli bedre kjent med seg selv.

Tømme og fylle på

Elisabeth Køhler Bartnes føler at det er en utfordring å skulle ha fokus og energi gjennom hele dagen. I en hektisk hverdag er det så mange roller som skal fylles.

– Jeg trenger å tømme meg og fylle på med ny energi, og det er det denne meditasjonen kan bidra til. Det kjennes veldig godt, og det er heller ikke så mystisk, det er veldig enkelt. Det handler om å være til stede i egen kropp, sier hun.

Vibeke Glad jobber som hud- og fotterapeut og ønsker å lære seg noen teknikker som gjør at hun også tar vare på seg selv.

– Jeg ønsker å få noen verktøy som gjør det lettere å holde energien oppe gjennom en hel arbeidsdag. Jeg vil så gjerne lære meg å være 100 prosent til stede i hverdagen og unngå stress. Vi har jo så mye å gjøre at vi glemmer å være, sier Glad.

For Jim Reitan fra Selbu er englekurset en form for selvutvikling. Han har oppsøkt en rekke alternative behandlere, og selv behandlet andre .

– Jeg har jo forsøkt å hjelpe andre med å fjerne smerte, men det endte med at jeg fikk all smerten selv. Jeg kjenner auraen som motstand, men har aldri sett den. Nå kjenner jeg trykket, forteller han.

Kroppen som en lyspære

– Du kan tenke deg at en lyspære bare er glass og metall før du setter på elektrisitet. Når energien kommer, stråler lyset ut over det fysiske. Sånn er det med kroppen vår også.

Vi er i gang igjen, og Nordeng forklarer begrepet «aura».

– Dette er en energidel som går mye lenger ut enn den fysiske kroppen, det er et felt vi kan kjenne som kalles «aurafeltet.»

Aurafeltet må ikke blandes sammen med det at vi kan føle når noen kommer for nær.

– Nei, det er ikke det samme. Det er en psykologisk tilnærming. Noen mennesker kan man stå veldig nær, andre mennesker må man ha litt mer avstand til. Auraen er helt fysisk, det er en fysisk del av oss som vi ikke ser, sier Nordeng.

Og Märtha Louise fortsetter:

– Komfortsonen er sånn at du føler deg trygg når folk er utenfor og blir utrygg når folk kommer innenfor. Med auraen er det slik at når du har den «klikket» på plass, så kan du gå ut av komfortsonen din fordi du blir tryggere. Den gir en trygghet til å håndtere den kjemien som er mellom mennesker.

Tom prinsesse

Den første øvelsen går ut på at vi skal forsøke å kjenne vår egen aura og deretter «sette den på plass». Hensikten er at auraen skal være som en slags kant mot andre mennesker, blir vi forklart, noe som beskytter oss og gjør at vi ikke tar inn mer fra andre enn hva vi er bekvem med.

Märtha Louise forteller at hun tidligere hadde en aura som strakte seg ut til hele Norge.

Det var en periode i livet hennes da hun følte seg tom, grå og ensom fordi hun trodde hun måtte tilfredsstille alle andre – uten å ta hensyn til seg selv:

– Nå «klikker» jeg auraen på plass og får en slags beskyttelse, men den gjør også at jeg får mye mer overskudd til å gi av meg selv til andre, forklarer hun mens Nordeng leder oss inn i meditasjonen der vi skal lukke øynene og kjenne på hjertet. At det slår og pulserer.

Vi får beskjed om å trekke pusten dypt og kjenne at vi er til stede i vår egen kropp. Noen lener seg mot veggen, de fleste bøyer hodet litt frem og puster hørbart. Det gjelder å konsentrere seg. Gå inn i oss selv. Det blir stille i rommet.

Skeptiske skandinaver

Englekursene til prinsessen og hennes partner har fått skarp kritikk fra både kirkelig og vitenskapelig hold.

Torkel Brekke, professor i religionshistorie ved Universitetet i Oslo, tror mye av kritikken skyldes at folk i Norge og ellers i Skandinavia er lite opptatt av religiøse ideer og generelt er skeptiske.

– Noen forklarer det med at vi er et moderne samfunn, andre med at vi har det så trygt og godt materielt sett. Vi blir lite interessert i tro fordi vi har det så bra uten.

Når mange reagerer på at prinsessen tjener penger på dette, oppfatter Brekke det som dobbeltmoral.

– Det er mange som tjener penger på lignende ting, og det er ingenting som er gratis i livet. Selv om vi betaler de andre offisielle trossamfunnene gjennom skatter, betyr jo ikke det at det er gratis. Det å si at noe blir besudlet og ille fordi det er penger inne i bildet, tror jeg bunner i at vi er vant til å late som om religion ikke koster penger.

Stein Akslen, som har mastergrad i religionshistorie fra Universitetet i Oslo og har skrevet masteroppgaven «Prinsessen og englene: En studie av prinsesse Märtha Louise sitt nyreligiøse prosjekt i perioden 2007-1012», tror engleskolen provoserer fordi den utfordrer den tradisjonelle protestantiske kristendommen. I tillegg til at Märtha Louise er datter av Norges konge.

– Det nyreligiøse markedet er fullt av kjendiser av ulike kaliber, men det er ikke mange kongsdøtre. Min oppfatning er at den offentlige debatten har hatt en svært tabloid vinkling med personfokus, der man gjerne heller kunne sett på fenomenet i et bredere perspektiv, sier Akslen.

Han mener de færreste har vært interessert i å se på Märtha Louises nyreligiøsitet som et tilskudd til samtidens religionshistorie. Og at debatten i perioder har gått over i personhets.

Å klikke auraen på plass

Vi får beskjed om å tenke oss energifeltet rundt kroppen, og deretter utvide dette feltet – for så å trekke det inn igjen. Målet er selv å kjenne på hvor det er naturlig å «sette auraen» – eller «klikke» den på plass, slik Märtha Louise beskriver det.

Ved å løfte hendene bort fra kroppen skal vi kjenne en slags motstand ved auraens grense. Vi står sammen to og to, med noen meters avstand. Med hendene foran oss går vi sakte mot hverandre, og flere sier de kjenner en sterk varme på hendene og brystet straks de nærmer seg den andre. Overraskende blikk blandes med latter. Dette var rart. Aura, liksom. Varme.

De fleste er slitne etter første dag. Noen har hodepine. Selv dro jeg hjem med skuldervondt.

Chakra og jording

– Hvordan har dere det, noen som har sovet dårlig, spør Märtha Louise idet de starter andre dag av kurset.

Mange nikker. Andre har sovet bedre enn på lenge.

Chakra og «jording» står på programmet. Begreper som er vanlige på yogakurs og pilates. «Å være jordet» brukes ofte om en som er bevisst på det hun holder på med, at man ikke «tar helt av» verken når man er begeistret eller misfornøyd.

– Jeg klarer ikke forklare det kort, sier en lattermild Märtha Louise og kikker bort på Nordeng som overtar:

– Chakraer er energiportalene våre, selve forbindelsen mellom den fysiske delen av oss og energien rundt. Akkurat som vi må oppdatere datamaskinene våre fordi alt går fortere og fortere, må vi oppdatere energisystemet vårt til en ny frekvens som også går kjappere. Dette påvirker oss i stor grad.

Ny runde meditasjon. Denne gang skal vi kjenne på forbindelsen mellom vårt eget hjerte, jordas hjerte og universets hjerte. Intet mindre.

Vi blir bedt om å forestille oss en søyle fra hjertet og ned i jorda, og fra hjertet og opp i universet. Det høres ikke helt enkelt ut, og flere undrer seg over at søylen de forestiller seg blir skjev.

– Søylen skal være helt rett, understreker Nordeng, og forklarer det med at vi også står rett opp og ned på jordens overflate. Men det er ikke noe feil med energien din selv om søylen blir skjev, forklarer hun.

– Jeg tror kanskje det er bitte litt feil med min energi, ler Märtha Louise, og Nordeng parerer med at det nok er en del nordmenn som mener akkurat dét.

– Mange hevder at man blir selvsentrert av selvutvikling, at det er egoistisk å holde på med dette. Men hvis du gir og gir av deg selv, så går du jo på veggen til slutt. Hvis du fyller på deg selv først, da kan du gi til så mange flere, da bevarer du energinivået ditt, sier Märtha Louise.

Over til englene

Siste del av kurset handler om det prinsessen er blitt aller mest kjent for. Englene.

– Ytterst få har store engleopplevelser. Mange tror at engler har små vinger eller en spesiell farge, men sånn er det ikke. Og det er heller ikke sånn at vi tror at det drysser fjær fra engler. Det handler om å begynne å lytte og være bevisst. Litt sånn at nå kjenner jeg den tilstedeværelsen, nå må jeg høre etter, sier Nordeng.

Märtha Louise smiler:

– Engler med vinger, det har blitt selve symbolet for engler, men jeg har aldri sett det sånn. Englene er rundt oss hele tiden, men det er ikke sånn at vi må trekke kølapp. De er en del av den universelle kjærlighetskraften, eller Gud om du vil, som vi mennesker kan møte.

Englene er der og kan være hos alle samtidig, forklarer Märtha Louise, og du trenger heller ikke være trist for å ta kontakt med dem:

– Det kan like gjerne være noen helt enkle situasjoner, som at du står der og ikke vet om du skal velge gulrøtter eller poteter til middagen.

Men hvor er englene?

Ny meditasjonsdel. Nå skal vi forsøke å se englene, men ikke henge oss opp i bilder av verken fjær eller vinger. Kun konsentrasjon. Lukkede øyne. Vi skal kjenne at vi er tilstede. Lytte. Hva som helst kan dukke opp.

– Det spirituelle passordet er måten du tar imot informasjon på under meditasjon. Altså om du ser noe, hører noe, føler, smaker eller lukter. Man kan ta imot informasjonen på mange ulike måter, og det er viktig å finne sin måte, slik at man kan begynne å lytte til den indre visdommen, forklarer Märtha Louise.

– Jeg kjenner ikke så mye, men blir veldig avslappet, forteller Cathrine Dillner Hagen som savner en større opplevelse:

– Jeg trenger å bli flinkere til å sette grenser, bli tydeligere. Men selv om jeg ikke opplever så mye i dag, tror jeg det setter i gang en del mekanismer i kroppen, dette er noe jeg må jobbe med. Det er vanskelig for meg å få tilgang til denne delen av meg selv, jeg har en kjempediger skepsis inni meg, og den klarer jeg ikke helt gi slipp på.

Dillner Hagen tror mange blir provosert av åndelige krefter fordi det rører ved oss, men at vi ikke helt vil innrømme det.

Provoserer og pirrer

– Dette har jo vært veldig tabubelagt, vi har ikke snakket om sånne ting, men vi er vel i ferd med å akseptere det i større grad. At det er mer rundt oss enn bare det vi kan se her på jorda. Men jeg sitter ikke på kantina på jobben og snakker om dette, jeg heller, selv om jeg vet at mange har spesielle opplevelser, sier Jim Reitan.

Anne Lise Haugen Anshus driver kurs- og konferansesenteret «Soulitude» der englekurset holdes. Hun har selv gått tre år på engleskolen i Oslo og tror det er mye frykt og stigmatisering blant folk.

– Det er lett å stille seg utenfor og latterliggjøre for eksempel engler og aura, fremfor å prøve å finne ut hva det faktisk er. Dette er jo verktøy for selvutvikling. Jeg føler at det vi har lært disse to dagene er å verdsette oss selv, eller det vi kaller å finne sitt eget spirituelle passord. Men det uttrykket er det ikke alle som forstår helt, selv om det ikke er vanskeligere enn å finne din egen måte å lytte til kroppen og din indre visdom på, sier Anshus som er fotograf og designer, i tillegg til å drive «Soulitude».

– Det har nok alltid bodd en rebell i meg – en som elsker å pirke litt borti folks forestillinger og utfordre til undring.

Penger en del av kritikken

Stein Akslen, med mastergrad i religionshistorie, tror ingen, bortsett fra de mest teologisk anlagte med frykt for det okkulte, lar seg skremme av begreper som engler, chakra, aura og jording.

– Dette er alle begreper som er integrerte i nordmenns virkelighetsforståelse i større eller mindre grad og som de fleste har assosiasjoner til. De er nærmest for standardbegreper å regne innenfor den vestlige nyreligiøsiteten og viser tydelig den eklektiske naturen.

Økonomi og inntekt har vært en del av den massive kritikken mot prinsessens engleskole. Å stille seg kritisk til økonomisk vinning på overnaturlige og irrasjonelle påstander er selvsagt helt legitimt, ifølge Akslen. Han mener likevel vi må huske på at Märtha Louise har sagt fra seg apanasjen og tittelen «Hennes kongelige høyhet». Hun driver sin virksomhet som enhver annen gründer.

– Det at den økonomiske kritikken ikke på langt nær var like altomfattende da hun syslet med andre inntektskilder, viser tydelig at det er den spirituelle dimensjonen av hennes virke folk har problemer med å akseptere. Men det er opp til alle og enhver hvordan de vil forvalte sin økonomi – og hva de vil betale for å delta på.

Fortsatt uten glorie

Etter to dager med englekurs, har jeg verken blitt mer nyreligiøs, troende eller alternativ. Jeg har deltatt på et kurs i selvutvikling og meditasjon og fikk innsikt i noen verktøy. Englene representerer først og fremst kursledernes symbolramme og metafor for forståelse. Samtidig er det deres engleretorikk som utfordrer folks religiøse tro. Jeg har heldigvis frihet til å velge hva jeg tror og ikke tror. Og jeg har frihet til å respektere dem som velger og tror annerledes enn meg selv. Jeg kjente varme og fornemmet auraen som motstand. Likevel går jeg vi-dere med mitt nøkterne forhold til engler, men jeg tar med meg englenes positive symbolverdi på det gode i livet. I dag skal jeg ringe en nær venninne og fortelle at jeg synes hun er en engel.

Det ble mye latter blant deltakerne på englekurset da kurslederne fortalte historier fra både kongelig og vanlig hverdagsliv Foto: Rune Petter Ness
Hus for engler: I denne teglsteinsvillaen i Osloveien holder kurs-og konferansesenteret «Soulitude» til der englekurset med prinsesse Märtha Louise og Elisabeth ble holdt. Foto: Rune Petter Ness
Arrangøren: Anne Lise Haugen Anshus driver kurs- og konferansesenteret «Soulitude» i Trondheim. I tillegg jobber hun internasjonalt som designer og fotograf. Foto: Rune Petter Ness
Bakkekontakt: En av øvelsene på englekurset går ut på å lære deltagerene å være jordet fra hjerte og ned i jorda og fra hjerte og opp i universet. Foto: Rune Petter Ness
Mye latter: Deltakerne på englekurset ble både lattermilde og overrasket under meditasjonsøvelsene. Fra venstre Vibeke Glad, Elisabeth Køhler Bartnes, Jim Reitan og Cathrine Dillner Hagen. Foto: Rune Petter Ness
Politivakt: Det eneste som minnet deltakerne på kurset om at kursholderen er prinsesse, var en politimann i sivil i rommet ved siden av. Foto: Rune Petter Ness
Ut på facebook: Prinsesse Märtha Louise lot seg villig fotografere under englekurset. Foto: Rune Petter Ness
Stas med signatur: Flere av deltakerne på englekurset sikret seg bok med personlig hilsen fra prinsessen og Elisabeth Nordeng. Foto: Rune Petter Ness
Stille stund: Store deler av kurset dreide seg om meditasjonsøvelser der deltakerne skulle puste dypt og finne ro. Foto: Rune Petter Ness
Englefjær i sikte: Rett bak stolen der Märtha Louise satt under store deler av englekurset la flere merke til at det lå en hvit fjær. Gunhild Husdal tok bilde av fjæra. Foto: Rune Petter Ness
Engasjement og selvironi: Med en god porsjon selvironi brukte Prinsesse Märtha Louise og Elisbaeth Nordeng egne opplevelser som inngang til meditasjonsøvelsene på englekurset, en todagers utgave av «engleskolen» Soulspring. Foto: Rune Petter Ness
Klem til alle: Det vanket klem til alle fra både prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng etter endt kurs. Foto: Rune Petter Ness