Rekordlav oljepris tvinger Norge til å tenke nytt. Derfor var innovasjon hovedtema på Trøndelagsmøtet.

At vi trenger nyskaping, er et mantra som har vært gjentatt til det kjedsommelige i årevis. Lett å snakke om, ikke fullt så lett å få til.

Ulf Risnes åpnet «showet» med en lett modernisert versjon av sin Tre små kinesere-klassiker «Hei verden». Sjelden har en musikalsk åpning av en konferanse passet bedre. Med strofer som «Æ e en liten mann, i en liten by, i et bitte lite land» og «Søk en plass i evigheten, men vit først kæm du e», oppsummerte han egentlig hele konferansen allerede før den var i gang.

Nettopp det å ha troen på at man kan få til noe på et internasjonalt marked, selv om man kommer fra en liten by i et bitte lite (og dyrt) land, ble gjennomgangsmelodi fra scenen på Hell. Fra trondhjemmeren Lars Brenne som presenterte Statoils gigantiske satsing på havbunnskompresjon på Åsgard, via rørosbedriften Håg som er markedsledende i Europa, til de ni ferske gründerne som deltok i pitchekonkurransen, de fleste var kvinner med nye ideer basert på forskning og med potensial ut over landets grenser.

Les om en av de unge «pitcherne» her

Slående var også Lasse Berres spennende fortelling om suksessen med aktivitetsarmbåndet PAI og ikke minst historien om verdalselskapet «Film in Norway» som gikk fra 0 til 12 millioner i omsetning på 12 måneder etter intense fremstøt overfor kinesiske filmprodusenter. Gründerne bekymret seg ikke over det høye lønnsnivået i Norge, men valgte heller å utnytte fortrinnene vi har, med god infrastruktur, høy kompetanse og unike naturverdier.

Her kan du lese om suksessen med PAI-armbåndet

Ambisjonene mangler heller ikke hos folkene bak Hell Arena som fra å være en bilbane, ønsker å bli verdens største testlab for intelligente transportsystemer, som førerløse biler og veier som lader elektriske kjøretøyer. De samarbeider allerede med forskningsmiljøene og har internasjonale kontakter.

Felles for alle som presenterte seg, er at de sier et offensivt «hei verden» og har tro på at de kan lykkes i en global konkurranse. Men, en gammel popsang og ubegrenset med pågangsmot gir ikke riktig hele oppskriften på hva som skal til. Hva er egentlig suksesskriteriene?

Lasse Berre gikk for «kunnskap, kreativitet, struktur, presentasjon og samarbeid». Han mente at samarbeid mellom folk med ulik kompetanse er det definitivt viktigste. Styreformann Morten Smidesang i «Film in Norway» lanserte «teft, timing, team, tempo og tilfeldigheter». Det vil si at du må ha en god magefølelse for en idé, du må komme i rett tid, ikke for tidlig, ikke for sent, du må få med deg de rette folkene, du må ikke kaste bort for mye tid på å gruble og – ikke minst – du komme i posisjon til å dra nytte av flaksen.

Ulike forretningsideer krever ulike strategier. Felles for de fleste som lykkes, er at de har evnen til å utnytte ny forskning, ny teknologi og kan samarbeide på tvers av fagmiljøer. Sintef-sjef Alexandra Bech Gjørv slo fast at med den teknologiske revolusjonen, må alle være forberedt på å jobbe annerledes. Nye tjenester og bedrifter blir skapt og verdikjeder endres.

LES OGSÅ: Beck Gjørv om de viktigste satsingsområdene

Kanskje kan vi få pengefolkene til å investere i annet enn eiendom også. Nå ser vi altfor ofte at vellykkede gründerbedrifter kjøpes opp av utenlandsk kapital. Med en krise lurende rundt hjørnet, vil mange flinke folk bli tvunget til å tenke nytt. «Alt starter med en idé», var konferansens motto. «Alt starter med et behov», mente Mona Skaret fra Innovasjon Norge.

Uansett er det all grunn til å være offensiv. Hei verden!