I respekt for dem som døde i helikopterulykken og for alle som har sin arbeidsplass på installasjoner til havs, må fanen fortsatt holdes høyt for et strengt sikkerhetsregime i olje- og gassutvinningen.

Voldsomme krefter: Slik så vrakrestene fra ulykkeshelikopteret ut da de ble heist opp fra sjøen ved Turøy i Hordaland. Foto: Statens havarikommisjon, NTB scanpix

Helikopterulykken fredag er en tragisk påminnelse om hvor viktig det er å overholde alle sikkerhetskrav. Landkrabber har smilt overbærende til de mange og rigide krav i olje- og gassutvinningen. Forbudet mot å løpe på plattform er ett av dem. Men det er gode grunner til at det er strenge sikkerhetsstandarder. Det skjer svært få ulykker i petroleumsnæringen, og det skyldes sikkerhetsregimet.

Etter de første cowboy-årene, ble det innført svært strenge krav til helse, miljø og sikkerhet (HMS). I mange år har HMS-kravene i olje og gass vært regnet som gullstandarden som alle andre bransjer har sammenlignet seg med. I tiden før fredagens ulykke, har det kommet stadige ymt om at de dårlige tider svekker sikkerheten i oljenæringen. Ett døgn før ulykken ga Petroleumstilsynet sin årlige vurdering av risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet. Tilsynet uttrykte bekymring for utviklingen. Bekymringen er blant annet basert på at spørreundersøkelser blant offshoreansatte viser at de i økende grad føler at selskapene nedprioriterer HMS.

Svært strenge HMS-krav har vært en vinneroppskrift i oljenæringen. Liv og helse blir spart når sikkerhetskrav er strenge. Høy sikkerhet er også lønnsomt for selskapene. Ulykker er dyrt, og slik vil det være selv om oljeutvinning kaster mindre av seg enn det gjorde. Det er derfor gode grunner til å holde fast ved gullstandarden. Lav oljepris må aldri være en unnskyldning for å slakke på sikkerhetskravene.

Slik må det også være for helikoptertransporten. Når tusenvis av mennesker er avhengig av helikopter for å komme seg til og fra arbeid, må sikkerheten være så god som overhodet mulig. Siden ulykkesårsaken ennå ikke er kjent, skal vi ikke spekulere i hvorfor 13 mennesker mistet livet. Det har kommet krav om at denne helikoptertypen må settes på bakken på permanent basis. Mistillit til helikopteret fra passasjerer og deres pårørende kan ikke være eneste begrunnelse for å slutte å bruke det, men det bør telle med. Det er grunn til en kritisk holdning til produsenten Airbus etter at selskapet kun to døgn etter ulykken nærmest frikjente helikoptermodellen. Og det styrker ikke tilliten til maskinen når selskapet som opererer helikoptertrafikken, har økonomiske utfordringer.

Svak økonomi og strenge sikkerhetskrav er en dårlig kombinasjon.