Den smale og svingete E6 gjennom Soknedal er svært ulykkesutsatt. Derfor haster det med å få bygget denne delen av nye E6.

3,6 km av den om lag sju km lange strekningen vil gå i tunnel. Den kommer mellom nordre del av Soknedal sentrum og Korporalsbrua.

- Dette er et stort prosjekt, kostnadsberegnet til 1,5 milliarder kroner. Da regjeringen besluttet at det nyopprettede selskapet Nye veier skulle bygge hele strekningen av nye E6 mellom Ulsberg og Melhus, ble Vindåsliene – Korporalsbrua tatt inn der. Men så ble strekningen tatt ut igjen og tilbakeført Statens vegvesen av frykt for at det skulle bli forsinket oppstart, sier Lars Bjørgård prosjektleder i Statens vegvesen.

Kommunene bestemmer

Hvilke traseer nye E6 skal følge, bestemmer i stor grad de berørte kommunene selv. Reguleringsplanen på den sørlige delen fra Vindåsliene til Soknedal sentrum ble godkjent av Midtre Gauldal kommune i juni i år. Ifølge Bjørgård legger planen til rette for en bedre og mer fremtidsrettet vei med 90-sone og forbedret toplanskryss i Soknedal.

Statens vegvesen legger nå frem forslag til reguleringsplan på den nordlige delen fra Soknedal sentrum til Korporalsbrua. Planen innebærer en 3,6 km lang tunnel, som gjør at dagens E6 langs elva Sokna kan fungere som fremtidig lokalvei og beredskapsvei.

Veien blir kortere

Veien i tunnel blir én km kortere enn veien langs elva. Statens vegvesen regner med at reguleringsplanen på denne strekningen blir godkjent av Midtre Gauldal kommune i februar/mars neste år. Konkurransegrunnlaget for strekningen vil være ferdig i januar.

Lars Bjørgård forteller at alle statlige prosjekter på over 750 millioner kroner må gjennom en ekstern kvalitetssikring, en såkalt KS2. Vindåsliene – Korporalsbrua er kostnadsberegnet til det dobbelte, 1,5 milliarder kroner.

Det er meningen å starte KS2-prosessen i november i år, med sluttbehandling før ferien 2016. Det som skjer i KS2-prosessen er at Finansdepartementet hyrer inn en konsulent som skal godkjenne tallmaterialet. Deretter skal prosjektet sendes ut på anbud.

Delvis bompengefinansiering

- Regjeringen legger til grunn at prosjektet skal finansieres delvis av bompenger, sier Bjørgård. Ifølge planene for nye E6 fra Ulsberg til Melhus, skal det komme seks bomstasjoner. Den ene skal plasseres på strekningen Vindåsliene – Korporalsbrua.

I forslaget til statsbudsjett for 2016 står følgende: «Regjeringen tar sikte på at forslag om delvis bompengefinansiering av prosjektet blir lagt frem for Stortinget i løpet av 2016. Prioriteringen er betinget av Stortingets tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet».

Er sikret oppstart

- Vi er glade for at det kommer penger som sikrer oppstart på denne strekningen. Undre forutsetning av at KS2-prosessen går greit og at Stortinget godkjenner bompengesøknaden i juni, kan hovedjobben starte senhøsten neste år slik at veistrekningen kan stå ferdig i 2019, sier Bjørgård.

Strekningen vil ha mye å si for fremkommeligheten for tyngre kjøretøy. Særlig på vinters tid oppstår lett farlige situasjoner på den bratte og svingete veien. Allerede nå i oktober starter forberedende arbeider med kabelomlegging og flyting av høyspentledninger for å gjøre området klart for hovedarbeidet i 2016. Det pågår fortløpende erverv av eiendom.