Skadestatistikken for sykkelulykker ved St. Olav Hospital i Trondheim for perioden 2010–2016 viser at 69 prosent av de skadde som ble registrert i sykkelulykker var menn.

Også landsstatistikken viser de samme tallene. Nærmere 70 prosent av hardt skadde i sykkelulykker mellom 2010 og 2014 var menn, mens åtte av ti omkomne syklister var menn.

- For menn er sykkel knyttet til spenning. Når en mann setter seg på en sykkel, trigges lysten til å være leken og å utfordre seg selv. Menn elsker å konkurrere med seg selv, sier trafikkforsker Dagfinn Moe ved Sintef.

LES OGSÅ : Du skal ikke sykle Birken i byen! (leserinnlegg)

- Menn ofte mer hissige i trafikken

Ferdigheter knyttet til bruk av kroppen og muligheten for å benytte fysisk kraft er forhold som har en voldsom triggereffekt hos menn. Mestringsfølelsen blir aktivert og syklingen blir en kraftig emosjonell driver.

Det er også årsaken til at menn i langt større grad enn kvinner konkurrerer med seg selv når de sykler, noe som gjør at de ofte er mer hissige i trafikken, sier Moe.

Han innrømmer at han selv merker triggereffekten når han sykler.–Jeg blir som en guttunge igjen. Å sykle er en stor glede og en herlig opplevelse, sier forskeren.

Les også: En rullatordames søte hevn over sykkelbølle ved Lade kirke

Tilleggsutstyr en enorm appell til menn

Han peker på at utviklingen av tilleggsutstyr for syklister de siste par tiårene har en enorm appell til menn.

- Lysten til å konkurrere med seg selv, blir ytterligere forsterket når syklisten kan måle puls, tidsbruk, tilbakelagt avstand og så videre. Det er spennende å lese av i ettertid for å se om man har syklet fortere, lengre eller er i bedre form enn forrige sykkeltur. Jeg har selv pulsklokke og vet hvordan det føles å lese av og sammenligne pulsmålingene.

- Men for enkelte menn ender sykkelturen på sykehuset?

- Å sykle er både ril nytte og glede, men når en mann konkurrerer med seg selv og bruker hastighetsmåler på sykkelen, er det en driver til å øke hastigheten ytterligere. "I går klarte jeg 47 kilometer i timen i bakken. Kan jeg klare 50 kilometer i timen i dag?"

Jeg bor på Berg og iakttar jevnlig syklister på vei mot sentrum. Du verden for et race det kan være nedover Jonsvannveien! Det er flott å sykle, men man trenger ikke sykle som om man skal rekke ferja hver eneste gang! sier trafikkforskeren, som også er opptatt av samhandlingen i trafikken.

Les OGSÅ: Nederland vurderer mobilforbud for syklister

Les også: 20 000 sykler til og fra sentrum hver dag.

- Samhandling i trafikken

- Ulykker oppstår når bilister, syklister og fotgjengere glipper på samhandlingen. Som trafikant er det viktig å skape seg fysiske luker slik at man ikke kommer for nær andre. Alle som ferdes i trafikken må ha gjensidig forståelse for hverandre og tenke igjennom hvordan man beveger seg.

Som syklist er det viktigere å tenke på samhandlingen med andre trafikanter enn å oppfatte sykkelturen som en sportsprestasjon.

Når en syklist kommer fort og lydløst bakfra kan det fort oppleves som konfliktfylt. En syklist bør huske at det å sykle er noe mer enn en forlengelse av det å være fotgjenger. påpeker Sintef-forskeren.

45 000 daglige sykkelturer

Fra 2010 til 2014 har tallet på sykkelturer i Trondheim økt med 33 prosent, viser tall fra Miljøpakken. En vanlig hverdag er ni prosent av alle reiser med sykkel. Det tilsvarer ca. 45 000 daglige sykkelturer.

- Når stadig flere bruker sykkel, er det viktig at infrastrukturen blir bygd ut til å håndtere økningen, ellers kan det bli mer friksjon mellom syklister, bilister og fotgjengere enn ønsket.

Det er en utfordring risikomessig å balansere økningen. Antallet sykkelstier og sykkelfelter må være så godt utbygd at det skapes en harmoni og at trafikantene ikke blir fiender, sier Dagfinn Moe.

Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast: