Adresseavisen har snakket med inspektørene ved utekontrollen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag og bedt dem om å fortelle om enkeltepisoder som sitter igjen etter mange kontroller.
Tømmerbil får stryk av politioverbetjent Håvard Tømmervold
Ble anmeldt
Inspektør Harald Ekremsæter husker en episode fra i vinter da en bil kom kjørende med snø på taket.
- Sjåføren hadde ikke giddet å koste av taket. I en sving kunne snøen ha truffet en fotgjenger eller et annet kjøretøy. Hadde sjåføren bremset, så kunne hele frontruten ha blitt dekket av snøen, sier Ekremsæter.
Han forteller at våt snø i bevegelse kan veie en god del.
- Dette er latskap som førte til kjøreforbud og anmeldelse, sier han.
Adresseavisen har tidligere omtalt denne episoden: - Tror ikke du får plass til så mye mer snø på taket enn det der, sa Jan Ivar Moen i Statens vegvesen den gangen.
Dette polske vogntoget ga inspektørene hakeslepp
- Papir på vei ut
Den erfarne inspektøren har også opplevd farlig og usikret last, en av gjengangerne på Vegvesen-kontroll.
- Dette lasset med papirstabler var på vei ut da vi stanset kjøretøyet. Det bulet godt på presenningen. I utgangspunktet kjørte ikke sjåføren med stropper, men vedkommende rakk å hive over noen stropper før vi kom, forteller han.
Det var politiet som slo alarm, og varslet Statens vegvesen.
- Ønsker du å bli truffet av noe sånt på veien? Dette veier flere tonn, understreker Ekremsæter.
- Jeg blir litt overrasket over at folk tør å kjøre uten forsikring
- Slitte dekk
Noen ganger avslører inspektørene graverende forhold når de vi får undersøkt kjøretøyet nærmere.
- Dette bildet viser blankslitte dekk. De skulle vært skiftet for lenge siden. Sjåføren fikk gebyr og pålegg om å skifte dekk. Dette er helt klart ille, man ser så vidt hvor mønstrene har gått, sier Ekremsæter.
Kjørte 268 mil – uten pause
Dårlige bremseskiver
Et annet bilde viser det som en gang i tiden har vært ei bremseskive.
- Her har det vært stål mot stål ei stund, og man ser at det bare står igjen noen stubber på skiva. Resten har trolig blitt slått vekk. I verste fall kan skiva eksplodere, sier inspektøren.
Han husker også en bil med tilhenger som fraktet en armeringsmatte.
- Her ser man at den bare ligger oppå hengeren og stikker ut på siden. Se for deg en fotgjenger som blir truffet av denne i høy hastighet? Jeg vil ikke se resultatet av det, sier Ekremsæter.
Slike armeringsmatter skal fraktes på innsiden av hengeren.
- Dette førte til anmeldelse. Enkle løsninger er ofte farlige løsninger, sier han.
Semitrailersjåfør kjørte med en annen manns sjåførkort i fartsskriveren
Flere skrekkhistorier
Adresseavisen har snakket med flere inspektører om historier de aldri glemmer:
Inspektør Nina Pedersen fortalte om vogntogsjåføren som mente det var hjemmekoselig med alle kosebamsene i frontruta. Vegvesenet var ikke like imponert.
Inspektør Morten Frantzen avdekket at en vogntogsjåfør hadde det så travelt at han tisset på tomflasker som han hadde i førerhytta. Han kjørte i over 35 timer før han tok en pause.
Inspektør Ole Hammer husker godt et vogntog som kom kjørende med etsende væske. Det ble ikke avdekket før de tok en nærmere titt på lasten.
Inspektør Olav Brudeli oppdaget at plomberingen på hastighetsgiveren var brutt. Hastighetsgiveren forteller hvor raskt bilen beveger seg. Dermed var det fritt frem for å jukse med kjøre- og hviletid.
Inspektør Per Balstad forteller at en russisk sjåfør forsøkte å slippe unna bot ved å fortelle at dama ville drepe ham dersom han ødela bryllupsbudsjettet.