Beboerne langs traseen har nylig fått forhåndsvarsel om et mulig bygge – og deleforbud på fire år fordi eiendommene ligger i et område der superbusstrasé utredes.

Det heter i brevet at "Løsningene er foreløpig ikke avklart, og kommunen ønsker derfor å reservere arealene ved traseen mot videre bygging inntil løsningene er bestemt".

Superbusslinje 1 fra Heimdal og Kattem via Tiller til Ranheim skal gå gjennom Jernbanebyen, et boligområde med rundt 70 familier.

For å holde tidsskjemaet med innføring av superbusser fra august 2019, må Trondheim kommune innen jul bestemme endelig utforming av superbusstraseen.

Bystyret i Trondheim og fylkestinget i Sør-Trøndelag vedtok 28. april forslaget til ny rutestruktur. Vedtaket innbefattet også et endelig vedtak for trase for de tre superbusslinjene.

Tre ulike løsninger

Det er utarbeidet forslag til tre ulike løsninger for traseen gjennom boligområdet. Alle de tre løsningene er basert på den nåværende kjørebanen. Ulikhetene i forslagene dreier seg om det skal bygges gang – og sykkelvei langs traseen.

- Den enkleste løsningen er busstrasé med fortau på begge siden av veien, omtrent som i dag, men med litt bredere vei, mens det mest omfattende forslaget innebærer busstrasé og sykkelvei med fortau på begge sider, forteller sivilingeniør Aslak Heggland i Miljøpakken i Trondheim

- Vil rasere hele boligområdet

Miljøpakken har invitert beboerne i området til informasjonsmøte og workshop om planene mandag kveld.

I invitasjonen til møtet er det vedlagt en skisse som viser busstraseen med sykkelvei med fortau på begge sider av veien.

- Det vedlagte forslaget er en provokasjon. Det kan umulig være behov for en slik løsning. Å bygge en bred superbusstrase med sykkelvei og fortau vil rasere hele boligområdet. Da vi ble kjent med superbussplanene ble det aldri nevnt ett ord om at det kunne innebære at kommunen ville ta av tomtene. Jeg er ikke interessert i en sykkelvei helt inn på verandaen min, sier en opprørt Jan Ruderaas, som er medlem av trafikkgruppen i Jernbanebyen beboerforening.

- Veien blir en autostrada

- Sivert Thonstads vei er i dag en miljøgate. Etter ombyggingen til superbusstrase vil den bli en autostrada. Vi føler at belastningen med superbuss er et overtramp og en beslutning som er tatt uten å ha kjennskap til følgene, sier en rystet Anette Gabrielsen i Jernbanebyen beboerforening.

- Jeg tar det for gitt at beboerne får et handlingsrom på møtet mandag som gjør det mulig å diskutere hvilken løsning som er best for bydelen og at møtet ikke er et spill for galleriet, at alt er avgjort på forhånd, sier Ruderaas.

Dersom løsningen med sykkelvei med fortau blir valgt, vil det kreve to meter ekstra areal på hver side av veien.

- Hvis veien skal utvides, må det avstås grunn fra eiendommene langs traseen, sier Heggland.

Etter hva Adresseavisen forstår er Trondheim kommune i utgangspunktet innstilt på en ordning med frivillig avståelse av grunn og fastsettelse av erstatning.

Kraftig tidspress for å få ferdig traseen i tide til åpningen i august 2019 kan imidlertid føre til at kommunen må benytte seg av tvangsdeling av eiendommene.

Informasjonsmøte mandag

- Vi er opptatt av å gjøre Sivert Thonstads vei til en trivelig gate og ønsker å bedre forholdene for gående og syklende. Vi ønsker innspill, forslag og kommentarer fra beboerne, sier Heggland.

I invitasjonen til møtet blir det understreket at "målet er å finne løsninger som fungerer godt for både superbusser og beboere, og som gir rom for trivsel og aktivitet i gata".

Strekningen skal trafikkeres av 250 superbusser i døgnet. I snitt vil det passere en superbuss hvert femte minutt 20 timer i døgnet, fra klokken 05.30 til klokken 00.30.

I rushtiden fra klokken 07–09 og klokken 14–17 vil det kjøre en superbuss fra eller mot sentrum gjennom boligområdet annethvert minutt.

Utreder rystelser

Beboerne langs Sivert Thonstads vei påpekte i en reportasje i Adresseavisen i april at de allerede med dagens trafikk merker kraftige vibrasjoner som følge av trafikken.

Årsaken er at mange av de eldre tomannsboligene er bygd på peler.

- Når det passerer tunge kjøretøy, rister det i huset. Vi frykter at superbussene vil være så tunge at dette problemet øker. Når bussene kjører fra klokken 05.30 til klokken 00.30 er vi redd det også vil gå ut over nattesøvnen, uttalte familien Lyng.

Superbussmodellen som ble prøvekjørt i Trondheim i desember i fjor har et akseltrykk på 12 tonn.

I superbussvedtaket i bystyret i april ble rådmannen bedt om å kartlegge rystelsene langs Sivert Thonstads vei og om det er behov for avbøtende tiltak.

- Vi samler inn eksisterende grunnlagsmateriale. Ut fra det avgjør vi hva som trengs av supplerende opplysninger. Det er allerede gjort en del undersøkelser vedrørende rystelser, støy og støv, men dokumentasjonen om rystelser gjelder ikke virkningen på boligene, forklarer Aslak Heggland.

Sivert Thonstads vei har nylig blitt skiltet med gjennomkjøring forbudt skilt, en skilting som ifølge beboerne har gitt merkbare resultater i form av redusert gjennomgangstrafikk.

- Målsettingen er å begrense all annen bilkjøring i veien i størst mulig grad slik at det bare er kjøring til eiendommene som blir tillatt, sier Heggland.

Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth
Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth
Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth