- Det er min store skrekk å møte barn i jernbanesporet når jeg kjører tog. Jeg får et støkk hver gang personer befinner seg i jernbanesporet. Jeg vet ikke om de er oppmerksomme på at toget kommer når de står der. Vi har bare to muligheter: det er å bremse og å fløyte. Avgjørelsen om hva jeg skal gjøre må tas med en gang. Det sitter igjen i kroppen når slikt skjer og det kan smelle, sier lokomotivfører Håvar Molberg i NSB. Han har vært lokomotivfører i Trøndelag i ni år, og har heldigvis ikke vært involvert i en ulykke der det har vært personskade.

Torsdag var Bane nor (tidligere Jernbaneverket) og Molberg på besøk hos flere klassetrinn ved Ranheim skole for å snakke om hvorfor det er viktig at barna ikke går ut i sporet og hvor fort det kan gå galt. Barna i 3. klasse på Ranheim skole rekker ivrig opp hendene da det ble stilt spørsmål om hva man bør gjøre på de forskjellige overgangene. Mange hadde full kontroll på reglene.

Barna på Ranheim skole rakk ivrig opp hendene da Håvar Molberg (t.v.), Ingar Bie (i midten) og Erlend Arnekleiv spurte spørsmål om når det er lov til å gå over planovergangene.

Selv om 3.-klassingene på Ranheim kan reglene, loggfører Bane nor mange hendelser der barn oppholder seg i jernbanesporet eller på planovergangene i Norge. 99 tilfeller ble meldt inn i fjor. 13 av disse hendelsene skjedde på Trønderbanen. Så langt i år er det meldt inn fem hendelser på Trønderbanen.

Barn på Pokémon-jakt

Her er meldingene som Bane Nor har fått inn. (Barna det er snakk om går ikke nødvendigvis på skolen i området):

Melhus: «4-5 barn ved/i sporet ved Hofstad planovergang mellom Søberg og Melhus. Den ene sto i sporet på planovergangen og viste fingeren til toget før han fjernet seg.»

Ranheim: «Skolebarn [ ...] tok seg inn på jernbanesporet ved Ranheim stasjon og gikk langsmed jernbanelinja/sporet på vei hjem.»

Ranheim: «Elever [ ...] gikk på "Pokémon-jakt" på togskinnene på Ranheim stasjon.»

Heimdal/Selsbakk: «2 gutter i 10–12 årsalderen legger pukkstein på sporet ved km 543.6, både på oppovertur (10382) og nedovertur (383) for toget. Politiet varslet.»

Ler: «Tog 46 måtte ta nødbrems for noen unger på Ler St. Driver og legger stein på skinnegangen. Togleder og politi ble varslet.»

Mørketall

Bane nor mener derimot at det er mørketall på hvor mye barn og voksne oppholder seg ulovlig i jernbanesporet. Meldingene er stort sett meldt inn fra lokomotivførere som har sett personene, ifølge Erlend Arnekleiv, som er sikkerhets- og kvalitetsrådgiver ved Bane nor.

- De fleste barna har kontroll på at de ikke bør oppholde seg i sporet og hva det betyr når bommen på planovergangen går ned. Men det har dessverre hendt at barn går inn på sporet hvis de skal hente en ball på avveie eller lignende. Eller på Pokémon-jakt, som det er meldinger om, sier Arnekleiv.

- Det har også hendt at barn legger gjenstander på jernbanesporet. Det er farlig fordi de kan bli påkjørt. I tillegg kan gjenstandene sprette tilbake, nesten som prosjektiler, når toget kjører forbi. Gjenstandene kan skade mennesker og dyr, fortsetter han.

Barnehagebarn i sporet

Flere skoler i Trøndelag har tidligere fått besøk av Bane nor. I Verdal har de hatt et problem med at ungdommer har oppholdt seg i jernbanesporet. I Stjørdal har de også vært på besøk.

- Vi har tidligere fått melding om en barnehage som løftet barna over gjerdet ved barnehagen før de gikk over sporet og løftet barna over gjerdet på den andre siden, sier kommunikasjonsrådgiver Ingar Bie i Bane nor, som holder foredragene for barna og ungdommene.

Det er også meldinger om at voksne ulovlig oppholder seg i jerbanesporet og passerer planovergangene på rødt lys. Det ble registrert 334 slike hendelser i fjor. Lokomotivfører Molberg forteller at det varierer hvor ofte han ser personer som går i jernbanesporet. Det kan være én gang i uka eller to til tre ganger i uka.

- Men til og med én gang er for mye, sier han.

Arnekleiv opplever at tid ofte er en faktor når voksne går i sporet.

- En unnskyldning er at man skal bare og at man har det travelt, sier han.