De nye gjennomsnittsmålingene i Stavsjøfjelltunnelen og Væretunnelen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal ble tatt i bruk i mars. Siden den gang har 266 kjøretøy blitt tatt for å kjøre for fort gjennom tunnelene. Det er skrevet ut bøter for 327 400 kroner frem til 29. mai, viser tall fra Trøndelag politidistrikt.

Fortest gikk det for et kjøretøy som kjørte i 132 kilometer i timen i 80-sonen i nordgående retning i Væretunnelen. Vedkommende mistet førerkortet som resultat av kjøringen.

- Liten andel blir tatt

Likevel er politiet godt fornøyd så langt med resultatet av gjennomsnittsmålingene.

- Men vi ønsker at det ikke skal være noen overtredelser, sier politioverbetjent Håvard Tømmervold i Trøndelag politidistrikt.

Det er stor trafikk gjennom tunnelene og det var frem til den 29. mai registrert at nesten 900 000 kjøretøy hadde passert. Det er derfor er en liten andel av kjøretøyene som blir tatt med for høy hastighet.

- Det er en liten andel av sjåførene som er tatt. Det viser at det kjøres pent i disse tunnelene. Det er også færre som blir tatt her sammenlignet med andre tunneler i vårt område. Mannsfjelltunnelen har en helt annen prosentandel som kjører for fort og har flere ganger vært på statistikken over de tunnelene der flest kjører for fort i Norge, sier Tømmervold.

Større risiko for møteulykker

Fotoboksen i Mannsfjelltunnelen var blant annet den som knipset nest flest fartsovertredelser i Norge i 2012. Også i fjor ble flest sjåfører i Sør-Trøndelag tatt i nettopp denne fotoboksen.

De nye gjennomsnittsmålingene ble innført for å øke sikkerheten i tunnelene. Adresseavisen skrev før de nye fotoboksene ble tatt i bruk at automatisk trafikkontroll (ATK) reduserer antall ulykker. Særlig er gjennomsnittsmåling svært effektivt. Det viser en rapport utarbeidet av Transportøkonomisk institutt for Vegdirektoratet i 2014 .

- Det er en større risiko med ulykker i tunneler. Dersom det skjer noe er det bare to muligheter: enten å kjøre i tunnelveggen eller å komme over i motsatt kjørefelt. Da er det høyere sjanse for møteulykker. Tunnelene er også mørkere enn dagslys og det er også en ekstra risiko, sier Tømmervold.