Tiltalte mener ansvaret for HMS og eventuelle lovbrudd påligger selskapet Atlantic Discovery, og ikke båtselskapet Atlantic Strømøyvåg DA, som han selv representerer.

Da retten startet onsdag morgen leste dommeren opp den omfattende tiltalen på elleve sider. En lang rekke regler som skal sørge for sikkerheten til dykkerne, ble brutt, ifølge tiltalen. Blant annet nevnes manglende kommunikasjon med dykker og manglende reservedykker. Dommeren ville vite om tiltalte erkjente seg skylding på ett eller flere punkter.

- Nei, ikke skyldig, svarte tiltalte, tidligere daglig leder i båtselskapet Atlantic Strømøyvåg.

Mannen risikerer tre års fengsel for under særdeles skjerpende omstendigheter å ha brutt Arbeidsmiljøloven.

Her kan du se og høre mannskapet fortelle om dødsdykket.

Aktor, politiinspektør Knut Meek Corneliussen i Møre og Romsdal politidistrikt, førte saken i Nordmøre tingrett.

Plasserer skyld oppover

Tiltalte har vært daglig leder i selskapet siden 2007. Det betyr at mannen ledet bedriften både i 2008 da Ola Hansson (25) døde, i 2009 da Piotr Nosowski (31) døde – og nå sist i 2014 da Krasimir «Kris» Krastev (56) døde. Nå er det altså det siste dødsfallet som er tema i retten.

Det ble gitt foretaksbøter etter de to første dødsfallene, men disse bøtene ble adressert til eierselskapet Atlantic Discovery, som eide 49 prosent av båtselskapet (se eiendomskart over). På et av foreleggene var imidlertid båtselskapet oppgitt som siktede. Disse bøtene ble godtatt.

- Jeg mener det er sentralt at man før har gitt bøtene til Atlantic Discovery. Det viser at man har gjort en konkret vurdering av ansvar da, sier tiltalte til Adresseavisen i en pause under rettssaken onsdag.

Under rettssaken fortalte tiltalte om dagen sa Krastev døde, 29. november 2014.

- Jeg var i Trondheim, da jeg ble oppringt av NN (en av dykkerne på båten, journ.anm.). Han fortalte om et uhell. Jeg heiv meg i bilen. Jeg håpet på det beste, da, på tur utover til Frøya. Planen var å være til stede for dykkerne dersom det ble et tragisk utfall. Så er jeg med på debriefen sammen med gutta på Frøya, fortalte tiltalte.

- Ble du bedt om å komme? ville aktor Knut Meek Corneliussen vite.

- Nei, nei, nei, vi er kamerater, sa tiltalte.

- Hva fikk du vite?

- Nei, det kom klart frem at gutta ikke hadde fulgt gjeldende HMS-regler. Det var åpenbart med en gang. Det finnes alltid gode unnskyldninger … Det var et sjokk for meg at det var så ille, men dette var ikke akkurat hovedtema den kvelden, sa tiltalte.

Les også: Dette vet vi om hva de fire dødsfallene

Advokat Olav Cecil Bowitz forsvarer for den tiltalte. I retten mente tiltalte at HMS-ansvar lå på andre enn han.

Avviser ansvar

Politiet har etterforsket større deler av eierstrukturen, inkludert Atlantic Discovery og Seashell, som kjøper og selger kamskjellene videre til restauranter. Påtalemyndigheten mener altså at det er Atlantic Strømøyvåg som må anses som arbeidsgiver, og det er derfor de har valgt å ta ut tiltale kun mot daglig leder her.

Tidligere styreleder Morten Welde i Atlantic Discovery har avvist at de har et arbeidsgiveransvar:

- Vi er et holdingselskap. Men vi tok på oss å følge opp HMS-regelverket, så langt vi har klart å følge det opp, har han tidligere sagt til Adresseavisen.

Les reportasjen om Ola, Piotr, Kris og Berge

Adresseavisen spurte Welde i fjor om hvorfor de godtok bøtene, hvis de ikke mener de har arbeidsgiveransvar:

- Det er et spørsmål hvor mye styr man skal lage i etterkant av en dødsulykke. Jeg tror de bare valgte å ta bøtene og bli ferdig med saken, sa Welde da. Han har vært styreleder siden 2011, altså etter de to første dødsulykkene. Nå er selskapet oppløst.

Adresseavisen har ikke fått tak i Welde onsdag ettermiddag. Ifølge planen skal han vitne under rettssaken torsdag.

Bistandsadvokat Wenche Brandstad varslet, på vegne av enken og de to døtrene til Krasimir Krastev, at hun kommer til å påstå oppreisningserstatning på 125 000 til hver.

Bistandsadvokat Wenche Brandstad representerer enken og de to døtrene til Krasimir Krastev i retten.

Les alle sakene i reportasjeserien «Kamskjelldykkerne»