KLM står for den kanskje mest overraskende endringen i ruteprogrammet denne vinteren. Selskapet kutter sin ettermiddagsavgang mellom Trondheim og Amsterdam unntatt fredag og søndag.

De går dermed fra tre til to daglige avganger på ruten de fleste dager. KLM svarte i går ikke på Adresseavisens henvendelser. Nina Jensen, som jobber med ruteutvikling for Avinor på Værnes, opplyser at de har fanget opp endringene som skjer hos KLM.

Hun sier utviklingen så langt i år er omtrent som forventet, med mindre vekst enn tidligere. Værnes ligger omtrent på landssnittet når det gjelder utviklingen i innenlandstrafikken, men noe over på utenlandstrafikken, der flyplassen har ligget bak de andre store lufthavnene.

Norwegian reduserer

Norwegian kutter i sin Oslo-rute fra 14 til 12 daglige rundturer mandag til torsdag. Fredag flyr de 13 rundturer. Selskapet vurderer også å legge ned sin Sandefjord-rute fra Værnes.

Ifølge informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i selskapet er det ikke tatt en endelig avgjørelse om det siste. Ruten ligger imidlertid ikke inne i rutekalenderen fra slutten av oktober.

Widerøe til Molde

Mandag markerte Avinor og Widerøe at det første grønne og hvite flyet tok av fra Værnes med kurs for Molde med kake, kaffe og champagnebrus til de reisende.

Widerøe tar dermed ruten som Krohn Air fløy inntil de gikk konkurs sist vinter. De kommer dermed Krohn Air-gründer Claus Krohn (80) i forkjøpet etter at han i sommer lanserte planer om å starte ny drift på ruten med et nytt selskap.

Skryter av Widerøe

Kollegene Svein Roar Myhr og Jan Erik Myrvold fra Kværner Verdal er glade for den nye ruten som gjør det lettere for dem å pendle til jobb på Aukra.

– Vi kommer til å spare mye tid. Tidligere kunne vi bruke inntil 7–8 timer. Da måtte vi fly via Gardermoen. Var vi uheldige måtte vi vente flere steder på fly, sier Myrvold idet de to sjekker inn og begir seg ut på flysiden til den ventende Dash 8 Q400-maskinen for den 45 minutter lange flyturen.

Administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe legger ikke skjul på at reisende i olje- og gassvirksomheten er viktig for dem.

Vil ta forretningstrafikk

– Forretningsreisene er viktig for oss. Vi vil være kystens selskap og fiskeri-, oppdrett- og oljebransjen, og deres underleverandører står for mye av dette, sier Kobberstad, som i går var med på markeringen på Værnes.

Widerøe øker også frekvensen til Torp ved Sandefjord fra tre til fire daglige avganger og til Kristiansand, fra fire til fem ukentlige avganger, når vinterprogrammet trer i kraft i slutten av oktober.

Tidlig i sommer ble det kjent at SAS øker til fem daglige rundturer mellom Værnes og Stavanger. Sas gjør også endringer på sin Ålesund-rute slik at det skal bli lettere for forretningsreisende å dra på dagsturer. Samtidig endres også flytype på ruten fra 737 til Atr 72.

Administerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe (til h.), sammen med Stjørdals-ordfører Ivar Vigdenes under åpningen av den nye ruten mellom Værnes og Molde mandag. Foto: FRANK CADAMARTERI