Tirsdag møtte han midtnorsk transportsektor da han innledet i Vegforum Trøndelag.

Forsamlingen var svært spent på om lokale prioriterte vei- og baneprosjekter ville bli tilgodesett med penger i statsbudsjettet som blir lagt frem om en uke. Men statsrådens munn var lukket. Ingen budsjettlekkasje kom.

Må trolig vente

Og han ville ikke stille i utsikt forsert utbygging av E6 Trondheimsveien mellom Melhus og Ulsberg. Oppstart av dette høyest prioriterte veiprosjektet i Midt-Norge kan påbegynnes neste år med ekstra midler.

Uten ekstra statlige tilskudd kan prosjektet neppe påbegynnes før i 2022.

– Det ligger 2,4 milliarder kroner inne i vedtatt Nasjonal Transportplan (NTP). Samlet kostnad for E6 Trondheimsveien er anslått til ca. 15 milliarder kroner. Hvis vi forutsetter seks års byggetid, blir det ca. 2,5 milliarder i året. Da kan prosjektet påbegynnes i 2022 og resten av det finansieres i en senere transportplan. Bompenger kan forsere dette noe.

Bompengeandelen i prosjektet er satt til 3,5 milliarder.

Overrasket over Meråkerbanen

Meråkerbanens skjebne er nå også høyst usikker. Det var en overrasket minister som fikk høre at elektrifisering av banen fra Stjørdal til svenskegrensen står høyt på den lokale agendaen.

– Den viktigste togstrekningen i Trøndelag er for meg Trønderbanen, fikk forsamlingen høre. Han har tolket at elektrifisering av Trønderbanen har vært det prioriterte baneprosjektet i Trøndelag. At Meråkerbanen skulle komme i tillegg, virket uventet for statsråden.

Banestrekningen mellom Kopperå og Storlien har vært stengt i lang tid på grunn av brudd ved Store Helvetet mellom grensen og Storlien. Banen vil bli midlertidig åpnet i august neste år, men på nytt stengt for permanent istandsetting og ikke åpne før i desember 2017. Lokalt har man sett for seg elektrifisering av Meråkerbanen mens den likevel var stengt på svensk side. Uten elektrifisering står banen i fare for å bli nedlagt hvis den fortsatt må trafikkeres med dieseltog.

Store forventninger

– Meget skuffende, er kommentaren fra Merethe Storødegård, leder av Vegforum Trøndelag og regiondirektør i NHO Trøndelag. Midtnorsk næringsliv er svært opptatt av en god infrastruktur. Men etter statsrådens besøk er nok stemningen på tur ned.

Storødegård hadde forventet noe som tilsa at spesielt E6 gjennom Trøndelag ble prioritert i det kommende statsbudsjettet og som statsråden hadde alle muligheter til å flagge.

Det Solvik-Olsen kunne love, var å sette opp farten innenfor utbyggingen av infrastruktur, og at Nasjonal Transportplan skal overoppfylles.

– Der er vi allerede i gang. Vi har bevilget mer penger til jernbane enn planen tilsier, og vi har bevilget 20 millioner i planleggingsmidler til E6 Trondheimsveien. Vi ønsker å redusere tiden det tar å planlegge prosjektene, og vi har varslet en bompengereform som innebærer avvikling av 60-70 bompengeselskaper. Vi nøyer oss med et par slike selskaper.