– Noen ganger føler jeg meg litt stor, andre ganger litt liten, sier Marie Ramsli (10).

– Jeg tror det er best å være barn. Når du blir ungdom, så bruker du så lang tid på badet, og så sitter du så mye på rommet. Det må være kjedelig, mener Emilie Brattli (10).

– Men jeg gleder meg til å bli større, slik at jeg kan kjøpe meg hund, sier Mina Tevik Mollan (10).

Mellombarn

De tre venninnene er midt i målgruppen for Ingvild Kvale Sørenssens forskning. Hun er doktorgradskandidat ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved NTNU, og disputerer denne uken på livet til tweens.

– Tweens-begrepet ble først brukt av markedsførere, og brukes om barn i alderen 8-12 år. Dette er mellombarn, de er ikke tenåringer, men de er heller ikke barn. De driver aldersveksling, og har mulighet til å spille på flere repertoar. På skolen kan de være ungdommelige, mens hjemme kan de være litt mer barnslige. Som en jente sa: Hjemme er vi mer som unger, på skolen er vi mer som ungdom, sier Kvale Sørenssen.

Hanna Montanah

Hun gjennomførte feltarbeidet til doktorgraden i 2008, og intervjuet barn i to SFOer i Trondheim. Da fant hun raskt ut at særlig jentene stadig vekk refererte til Hanna Montanah og High School Musical. Derfor ble det naturlig for Kvale Sørenssen å se nærmere på Disney Channel's tilnærming til denne aldersgruppen, og hun intervjuet lederen for Disney Channel Scandinavia.

– Disney Channel så at her var det et marked. For denne gruppen var Paris Hilton for gammel, og Ole Brumm for barnslig. Derfor skapte Disney seriene Hannah Montana og High School Musical som var tilpasset barn i denne alderen. Det hjalp barna til å skape sin egen identitet som både barn og ungdom, mener Kvale Sørenssen.

Kule og tøffe

Hun mener denne aldersgruppen tar det beste fra både det å være barn og å være ungdom. Men de kan ikke alltid velge hvor de vil befinne seg, om de vil være barn eller ungdom.

– De kan ikke være barnslige på skolen. Det var enkelte som påpekte at det var så slitsomt, fordi alle skulle være så kule og tøffe på skolen, sier Kvale Sørenssen som mener barna lever godt med denne vekslingen.

– Mange er bekymret for at barndommen blir stadig kortere, og at barn ikke får lov å være barn så lenge?

– Jeg synes ikke vi skal definere dette som et problem. En må heller spørre om det er et problem for barna. Vi må ta barneperspektivet, og hører hva barna selv sier, mener Kvale Sørenssen.

Hun mener også det nå er naturlig å bruke begrepet tweens om denne gruppen.

– Jeg tenker at vi kan ta i bruk begrepet når vi snakker om denne aldersgruppen. For dette er en aldersgruppe som er veldig klar på at de verken vil definere seg som barn eller som ungdom.

Femmer

De tre venninnene Marie, Emilie og Mina føler at mye ble annerledes da de begynte i 5. trinn i høst: Nå er de en del av mellomtrinnet på Breidablikk skole, de har friminutt sammen med de eldste, og så er de faddere for de minste.

– Vi leker ikke med Barbie lenger. Det er for barnslig, påpeker de.

– Hva slags terningkast får livet som tiåring?

– Livet er supert. Femmer. Eller firer, hvis foreldrene forventer for mye av deg, mener jentene som er usikker på om de gleder seg til de blir større.

– Av og til får jeg bare lyst til å stoppe tiden. Det er så koselig å være liten og bo med familien, sier Mina.

Disputerer: Tweens er både barn og tenåringer, mener Ingvild Kvale Sørenssen. Foto: Hilde I. Skjesol
Ingen regninger: Fordelen med å være barn er at du kan gjøre mye rart, og du slipper å betale regninger, mener venninnene ved Breidablikk skole. Fra venstre Mina Tevik Mollan, Marie Ramsli og Emilie Brattli. Foto: VEGARD EGGEN