Folk lar seg ikke lure : Berit Nordstrand tror ikke folk går på denne kampanjen. – Folk er for opplyste i dag til det, tror hun. Foto: VEGARD EGGEN

Helsemyndigheter og ernæringseksperter mener brus ikke er en måltidsdrikke.

I en fjorten dagers butikkampanje som har gått i én Coop Extra butikk i Trondheim og én i Stjørdal, er kundene bombardert med dette budskapet.

Dette står i skarp kontrast til hovedbudskapet fra norske helsemyndigheter om at nordmenn får i seg for mye sukker, og at et høyt sukkerinntak gir forhøyet risiko for overvekt, diabetes 2 og karies.

- Kan komme uheldig ut

Sektorsjef Jonny Sand i Trondos sier at han kan se det uheldige i denne kampanjen i forhold til helse.

– Det kan komme uheldig ut. Men det synes jeg Coca-Cola må svare for. Samtidig er dette et helt ordinært produkt på lik linje med andre ting vi har i butikken. I løpet av et år kjører vi kampanjer på mange produkter, og vi kan ikke unnlate å markedsføre noen produkter fordi om de eventuelt skulle være usunne i større mengder, sier Sand.

Helsedirektoratet negativ

– Dette er ikke i tråd med våre anbefalinger. Vår anbefaling går på å redusere inntak av brus og andre sukkerholdige drikker, kommenterer avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

– Brus er en av hovedkildene til høyt sukkerforbruk. Selv om sukkerforbruket har gått ned de siste årene, har vi fortsatt en vei å gå, sier hun.

Å drikke sukkerfritt er heller ikke å anbefale, ifølge Helsedirektoratet.

– Det er blant annet skadelig for tennene, sier Øien. – Vi anbefaler mager melk, eller vann til måltidene, sier hun.

Vann og atter vann

Professor i mat- og ernæringsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, Wenche Frølich, reagerer også negativt på kampanjen.

– Dette bidrar til å øke inntaket av sukker. Jeg synes man skal drikke vann til maten. Jeg synes ikke Cola er noen måltidsdrikke. Det utfyller ikke maten ernæringsmessig, sier Frølich.

Berit Nordstrand fra Trondheim er lege, og har gjennom foredrag og bøker deltatt i det offentlige ordskiftet om mat og helse. Også hun mener brus bør skiftes ut med vann.

– Jeg tror en slik kampanje faller på sin egen urimelighet. Folk er for opplyste i dag til at de går på et budskap om at det er viktig med brus til maten, sier Berit Nordstrand.

Viktig å unngå brus til mat

– Jeg har ikke lyst til å figurere i en eventuell negativ sak omkring en slik kampanje – jeg er mer opptatt av å gi inspirasjon og komme med løsninger. Men samtidig må det ikke herske tvil om at det er viktig å unngå brus til mat. Store mengder sukker i drikker som brus svekker immunforsvaret, og det er viktig for folk å ta i betraktning nå når høstmørket og influensaepidemiene er like rundt hjørnet.

– Budskapet mitt er at en bør skifte ut brus med vann, så kan en heller bevilge seg en skrotmatdag i uka med et par glass brus, sier Berit Nordstrand.

Standard kampanje

Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola opplyser at plakatene er standardplakater de bruker jevnlig i dagligvarebutikker over hele landet.

– Dette gjør vi for å minne kundene om å kjøpe drikke til maten. Det er ikke en del av en spesiell kampanje, sier Rømmerud.

– Vi har kjørt TV-reklame på dette, og vi har hatt butikkaktiviteter som har vært knyttet til lokale og sentrale avtaler som vi har gjort med matvarekjedene.

– Vi vet at mange setter pris på Coca-Cola og Coca-Cola Zero til maten, og at de mener dette kan sette en ekstra piff på måltidet. Men også vi mener sukkerforbruk og overvekt er et viktige tema. Vi gjør mange tiltak for å bidra. Det viktigste er at kundene skal ha en valgfrihet, og at det er alternativer. Det går på kaloriinnhold, kalorifrie alternativer, og at det skal være små og store flasker å velge mellom, sier Rømmerud.

– Merker produktene tydelig

Han viser også til at man merker de enkelte produktene tydelig med kaloriinnhold, energi og mengde tilsatt sukker.

– Dette gjør vi nå også på frontetikettene på flaskene. Det skjer som et resultat av en bransjeavtale som handler om ansvarlig salg og markedsføring, sier han.

Nei til cola til maten: Professor Wenche Frølich ved Universitetet i Stavanger mener Cola ikke er noen måltidsdrikke. Foto: Anders Minge, Stavanger Aftenblad