Klikk på grafikken for å se den i større format.

Fra 14. desember blir Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer forlenget sørover til Melhus skysstasjon og Lundamo.

Det betyr at Trønderbanen fra midten av desember vil trafikkere strekningen Steinkjer–Værnes- Trondheim–Heimdal- Melhus–Lundamo mot Steinkjer–Værnes–Trondheim–Lerkendal som i dag.

Utvidelsen av togtilbudet innebærer at passasjerer mellom Melhus og Trondheim får togavganger hver halve time i rushtiden morgen og ettermiddag og timesavganger resten av dagen.

Fra fem til 26 avganger

I dag går det bare fem avganger daglig med lokaltog mellom Melhus og Trondheim. Fra midten av desember økes tilbudet til 26 avganger.

Samtidig får de reisende også et flytogtilbud med 17–18 avganger på hverdager mellom Melhus og Værnes via Trondheim sentralstasjon fra tidlig på morgenen til sent på kvelden.

– Dette er den største utvidelsen av togtrafikken i Trøndelag siden Trønderbanen ble åpnet for 21 år siden. Det nye rutetilbudet fra midten av desember er det mest omfattende som NSB noen gang har tilbudt i regionen, sier en stolt Hilde Lyng, salgs – og markedsansvarlig på Trønderbanen.

Sør-Trøndelag fylkeskommune søkte 1. juni i fjor Samferdselsdepartementet om en forlengelse av Trønderbanen fra Trondheim til Melhus. Departementet ga sin endelig bekreftelse 17. september i år.

Vil at flere skal ta toget

– Det er stor befolkningsvekst rundt de største byene, noe som krever langsiktig og helhetlig planlegging av kollektivtilbudet. Utvidelsen av lokaltogtilbudet er en følge av at Regjeringen ønsker at flere skal benytte jernbanen i og rundt de store byene.

Dersom flere lar bilen stå og velger tog i stedet vil det dempe presset på veitrafikken i Trondheimsregionen. Vår målsetting er at toget skal bli det beste alternativet for enda flere enn i dag, sier Lyng.

Ifølge den nye rutetabellen bruker toget 25 minutter fra Melhus til Trondheim og 15 minutter fra Heimdal til Sentralstasjonen. Strekningen inkluderer stopp på Marienborg og Skansen.

– Ett av togets konkurransefortrinn er at det bruker like lang tid uansett tid på døgnet. Mens det går langsommere med buss og bil i rushtiden blir ikke toget hindret av køer, påpeker Hilde Lyng.

Samferdselsdepartementet regner med en markert økning i trafikken. Beregninger viser at Trønderbanen kan få opptil 250 000 nye passasjerer når det nye togtilbudet får «satt» seg.

Redusert trafikk til Lerkendal

Ikke alle får et bedre togtilbud. Reisende fra og til Lerkendal mister dagens timesavganger med unntak av to avganger hver vei morgen og ettermiddag.

– Omleggingen er en konsekvens av at Trønderbanen blir forlenget til Melhus. Med det antallet togsett vi har til disposisjon er det ikke mulig å opprettholde dagens togtilbud til Lerkendal, sier Lyng.

Takstsamarbeid med AtB

AtB og NSB har takstsamarbeid i Stor Trondheim.–Siden november 2011 har det vært mulig for dem som i Stor-Trondheim å benytte AtBs T:kort periode, både øst og sør for Trondheim.

Fordi togtilbudet har vært så dårlig mellom Melhus og Trondheim, er det imidlertid svært få som har benyttet kortet på toget. Etter 14. desember vil passasjerer sør for Trondheim få et like godt lokaltogtilbud som øst for byen og dermed like stor mulighet til å bruke T:kortet på lokaltogene som brukere av Trønderbanen har hatt siden 2011. Bruken av T:kort gjelder dermed hele strekningen mellom Hommelvik–Ler, sier Lyng.

En forutsetning for ruteomleggingen er korrespondanse med AtBs lokalbusser og Trønderbanen ved Melhus Skysstasjon. Det nye togopplegget legger opp til det.

Hilde Lyng, salgs - og markedsansvarlig på Trønderbanen, er stolt over det nye lokaltogtilbudet mellom Melhus og Trondheim fra 14.desember. Foto: Kjell A.Olsen