I tillegg foreslås det et tilskudd til drift av kollektivtrafikk på 100 millioner.

Prosjektmidlene fordeler seg mellom vei, sykkel, trafikksikkerhet, gangveier, kollektivtiltak og støyskjerming.

Det største anleggsprosjektet i år er oppstart av E6 Sør mellom Sentervegen og Jaktøyen på Melhus.

På en 9,6 kilometer lang strekning skal det bygges firefelts vei og tre toplanskryss ved Sentervegen, Johan Tillers veg og Klett. Totalkostnadene for hele strekningen er på 2,5 milliarder kroner.

I år skal det brukes 200 millioner kroner til veiprosjektet. I oppstartsfasen med byggestart i høst skal det blant annet bygges en viltovergang som gjør det mulig for vilt å krysse veien, mens trafikken går under overgangen i tunnel.

Også det største gang- og sykkelveieprosjektet i 2015 har tilknytning til E6 Sør. Den nye gang- og sykkelveien langs fylkesvei 900 mellom Heimdal og Klett, en strekning på 3,7 kilometer fra det gamle Klettkrysset til Kattemskogen, blir ferdig i år.

Sentervegens forlengelse

Det andre store veiprosjektet i år er Sentervegens forlengelse som forbinder det nye krysset på E6 ved City Syd med John Aaes veg.

Prosjektet inkluderer sykkelvei med fortau på begge sider, en bussvei som kobler Sentervegen og Sivert Thonstads veg og oppgradering av gang- og sykkelveinett mot Vestre Rosten og langs John Aas veg.

Det skal bygges tre bruer på totalt 300 meter for gang- og sykkel, mens Vestre Rosten legges i bru over Sentervegen.

Bygger superbussholdeplasser i Innherredsveien

Ved krysset Innherredsveien – Persaunveien/Thonning Owesens gate er forarbeidet allerede gjort til Trondheims to første 40 meter lange superbussholdeplasser, en på hver side av veien.

Superbuss er definert som et høykvalitet busstilbud med hyppige avganger som på deler av traseen kjører adskilt fra andre kjørefelt for å få bussen enda fortere frem enn i dag.

– I tillegg til bygging av to superbussholdeplasser, skal det bygges sykkelvei med fortau på nordsiden av veien frem til Sirkus Shopping og fortau på den andre siden av veien, forteller prosjektleder Randi Trøan i Statens vegvesen.

I tilknytning til superbussholdeplassene skal det reises 21 meter lange leskur. Det er også gravd ned varmeklabler i grunnen for å sikre snø- og isfrie holdeplasser.

– De nye holdeplassene får noenlunde samme utforming som holdeplassene i Prinsenkrysset. Begge holdeplassene vil stå ferdig i løpet av våren, senest i mai, sier Trøan.

Det skal i løpet av 2015 og 2016 bygges ytterligere to superbussholdeplasser ved Rønningsbakken. På strekningen fra Saxenborg allè til Rosendal kommer det sykkelvei med fortau på nordsiden av Innherredsvegen.

Utbyggingen av en høystandard «superbusstrasé» er Miljøpakkens hovedsatsing innen kollektivtiltak i år.

Totalt skal det brukes 15 millioner kroner på ombyggingen fra Sirkus Shopping til Persaunvegen inkludert superbussholdeplassene ved Dalen hageby.

Sykkeltiltak og snarveier

Hovedsatsingen innen Miljøpakkens sykkeltiltak i 2015 er utbygging av sammenhengende, høystandard hovedruter, noe som blant annet innebærer fire strekninger med nye sykkelveier med fortau, to strekninger med fortau, to gang- og sykkelveier samt sykkelekspressveien Bromstadvegen – Arkitekt Ebbels veg og sykkelanlegg i Nygata og Nedre Bakklandet.

Nytt av året er en prioritering av 13 snarveier til skole, senter/lokalsenter, arbeidsplasskonsentrasjoner og holdeplasser med grusing, tynning av nærliggende skog/busker, belysning, skilting og oppsetting av benker. Totalt er det satt av ti millioner kroner til ulike snarveitiltak.

Miljøpakkens handlingsplan 2015 – 18 behandles av Fylkestinget og Bystyret 26. februar.

Ferdig i år: Den nye gang- og sykkelveien fra Heimdal til Klett ferdigstilles i løpet av 2015. Foto: TERJE SVAAN
En gruppe i Miljøpakken har kartlagt alle snarveier (til fots) i Trondheim til skoler, lokalsentra etc. og samlet de i en liste med13 prioriterte snarveier. Fra venstre: Siri Bø Timestad, Signhild Volden og Torgeir Haugstulen Foto: Mads René Trellevik, Mads René Trellevik/Adresseavise
HALLSET: Støyskjermer i Okstadbakkene gir stillere miljø på Halset. Beboer Line Mari Ellefsen Bjørgen, Hallsetlia 8. Foto: RICHARD SAGEN, Adresseavisen, +47 95198665 Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen, Foto: ©RICHARD SAGEN, Adresseavisen, +47 95198665