Foto: Morten Antonsen

Fellesrommet på Svartlamoen barnehage fylles med engasjerte barn.

– Æ ælske yoga, roper en unge idet barna samler seg rundt yogainstruktør Elin Øvretveit. De er ivrige etter å vite hva denne ukens yogaeventyr skal dreie seg om.

– I dag skal vi lete etter delfinen Popcorn, sier instruktøren.

Gruppen strekker armene i lufta. I barnas fantasi er dette å strekke seg etter sjokoladepålegget til matpakken. Matpakken de trenger til eventyret de skal ut på.

I fire år har Svartlamoen barnehage hatt yoga for alle barna én gang i uken. De pedagogiske lederne Nora Finseraas og Irene Juliet Namubiru ved barnehagen, ønsker at barna skal tilegne seg kompetanse om kroppens bevegelse og helse.

– Barna får styrke, bedre konsentrasjon og balanse av yoga. Samtidig får de roet ned kroppen sin med å puste med magen, sier Namubiru.

– Når de mestrer forskjellige bevegelser, får de selvtillit. Da reagerer de ofte med stor glede, legger Øvretveit til.

Inn på timeplanen

Psykologiprofessor Ingunn Hagen ved NTNU mener yoga bør inn på timeplanen i norsk skole og barnehage. Professoren har begynt med et forskningsprosjekt hvor hun skal undersøke effekten yoga har på barn og unges trivsel og helse. Hun hevder, basert på internasjonal forskning, at yoga er bra for den psykiske helsen til unge mennesker.

– Det er et enormt press på unge i dag. Mange kjenner på store forventninger om å være flink og vellykket i alt. Denne type stress setter seg i kropp og sinn, og gjør deg stiv. Samtidig lytter barn og unge mye utover, gjennom forskjellige medier. Derfor er det sunt å lære seg teknikker for å lytte til seg selv. Yogaøvelser er utviklet for å roe ned kropp og sinn, og gjøre deg mykere. Dette fungerer positivt på hjerne og kropp, sier Hagen.

Ifølge Hagen er det viktig at yoga i skole og barnehage må være preget av at alle oppnår mestringsfølelse. Samtidig må yoga for barn være lagt opp som en lek. Hun foreslår at yoga for de minste blir innført ved behov, hvis barna er urolige eller slitne. Mens det for eldre barn blir integrert i kroppsøving eller som et valgfag.

– Vi trenger politikere som vil endre skolesystemet for å få yoga inn i timeplanen. Selvfølgelig er ikke alle motivert for å få yoga inn i skole og barnehage. Det er nok litt motstand, særlig fra de som vet lite om hva dette er, forteller hun.

Skolerådgiver ved Rådmannens fagstab, Petter Helland, sier de ikke ønsker å innføre yoga i skole eller barnehage.

– Vi vil ha fokus på høy puls og mye bevegelse. Yoga er sikkert bra for å stresse ned, men det finnes også andre måter å roe ned på, sier Helland.

Likevel understreker han at lærere har frihet til å velge egne metoder for bevegelse i sine timer. Hagen synes det er flott at Svartlamoen barnehage har innført yoga.

– Svartlamoen blir sett på som en alternativ bydel. Da er de kanskje mer åpne for å prøve ut dette, sier professoren.

Ingenting er feil

I barnehagen ligger barna på magen sammen med Øvretveit på gulvet. De løfter seg opp og ned, svømmer i fantasihavet for å lete etter delfinen Popcorn. Øvretveit har spesialtilpasset yogaen for barna.

– Selv om jeg har med alle yogaprinsippene passer jeg på at det ikke er for alvorlig. Det er viktig at det ikke er konkurransepreget. Alle skal kjenne på mestringsfølelse. Ingenting er feil her, og det skal være på barnas premisser. Det eneste vi skal er å skape historier med kroppen vår, og slappe av, forteller instruktøren.

Øvretveit håper flere barnehager og skoler innfører yoga.

– Det er synd at barn er inaktive. De trenger å bevege seg og bruke kroppen. Jeg kan nesten garantere at yoga er en del av timeplanen om ti år, sier hun.

– Oi! Vi møter en hai. Hva er viktig å tenke på? spør Øvretveit idet barna lager haifinner med fingrene sine.

Gammel-indisk

Gjennom eventyret Øvretveit tar barna med på, blir tre punkter gjentatt flere ganger.

– Holde roen, puste rolig og tenke positive tanker, ramser barna opp.

Etter flere øvelser som har forestilt skilpadde, sjørøver og hai, går timen mot slutten. I all yoga blir det alltid avsluttet med et mantra. Dette er et mantra på gammelindisk og betyr at man ønsker at alle rundt seg skal ha det bra. For barna blir det presentert at de ønsker foreldre og barna i barnehagen en god dag.

Konrad, Eldrid og Prakash synes yoga er noe av det artigste i barnehagen. – Yoga gir meg selvtillit, sier Konrad. Foto: Morten Antonsen