Det håndholdte kameraet tar 25 bilder i sekundet og scanner effektivt en hel rekke med biler på kort tid. Foto: jens petter søraa

Trondheim Parkering skal ta i bruk automatisk skiltgjenkjenning (ANPR) fra 15. mai.

– Utstyret skal monteres i tre tjenestebiler. I tillegg skal alle våre 25 trafikkbetjenter benytte et håndholdt kamera, forteller direktør Stein Løberg i Trondheim Parkering.

I første omgang skal kamerasystemet benyttes til kontroll av boligsoneparkering. I dag finnes det 14 soner med totalt 3200 parkeringsplasser.

SE VIDEO: Slik fungerer ANPR-systemet

Kameraet, som tar opptil 25 bilder i sekunder, sender bildene for kontroll i et digitalt betalingsregister. Systemet varsler øyeblikkelig dersom det ikke gjenkjenner et skiltnummer. Alle bilder av andre biler med gyldig betaling blir slettet umiddelbart.

Varselet om ikke betalt avgift blir umiddelbart sendt videre til Trondheim Parkering hvor en annen trafikkbetjent kontrollerer kjøretøyet for å finne ut om betalingen er gjort på en annen måte. Dersom det ikke er registrert en slik betaling får eieren av bilen tilsendt parkeringsgebyret i posten.

Sjekker begge sider samtidig

– Automatisk skiltgjenkjenning er meget tidsbesparende og vil gi en langt mer effektiv kontroll enn i dag. Ved hjelp av kamerasystemet montert i bil kan en trafikkbetjent kontrollere en hel rekke med biler på begge sider av gaten i løpet av kort tid.

Også en trafikkbetjent med et håndholdt kamera vil gjennomføre kontrollen langt hurtigere enn i dag.

Tidsbesparelsen gjør oss i stand til å ha ukentlige kontroller av alle boligsoner, sier avdelingsleder Steinar Myhr.

Trafikkbetjent Tom Fjellheim sier at det vanligvis tar nærmere en time å sjekke alle biler på en side av en lang gate.

– Særlig vinters tid tar det tid å skrape av frontruta for å se etter parkeringsbilletten, sier Fjellheim.

Avhengig av lovendring

– For at systemet også skal kunne brukes til kontroll av ordinær korttidsbetaling på gateplan er vi avhengig av en lovendring. Dagens regelverk krever at parkeringsboten blir lagt på frontruten.

Bare helt unntaksvis, for eksempel i tilfeller hvor trafikkbetjenten føler seg truet, kan boten sendes i posten, forteller avdelingsleder Steinar Myhr.

Ulovlig parkering

På sikt vurderer Trondheim Parkering å utvide bruken av automatisk skiltgjenkjenning til også å omfatte ulovlig parkering på fotgjengerfelt, fortau og lignende.

– For at det skal være mulig, må det lages en digital beskrivelse av et område med parkeringsplasser slik at kamerasystemet straks registrerer dersom en bil er feilparkert, sier Løberg.

Det nye kamerasystemet kan også brukes til å registrere hvor stor andel av parkeringsplassene i en bestemt gate eller område som er opptatt.

– Vi vurderer å bruke disse opplysningene til en appløsning som kan gi bilistene beskjed når de nærmer seg sentrum hvor stor prosentandel av p-plassene i en bestemt gate eller område som er ledig, forteller parkeringsdirektøren.

Finner parkering i Midtbyen

En undersøkelse gjennomført av Norfakta for Trondheim Parkering i november viser at en bilist i Trondheim sentrum i gjennomsnitt bruker syv minutter på å lete etter en ledig parkerings-plass.

– Undersøkelsen blant 200 bilister viser at rundt halvparten av de spurte oppgir at de pleier å stå i faste gater og på faste steder når de parkerer i sentrum. Bilister som kjører til en fast gate bruker i gjennomsnitt seks minutter på å finne ledig plass, mens de som leter mer på måfå bruker åtte minutter, forteller Myhr.

– Vi mener undersøkelsen avliver myten om at det er umulig å finne ledig parkeringsplass i sentrum, sier Løberg.

Trafikkbetjent Tom Fjellheim og hans 24 kolleger kan fra midten av mai ta i bruk et håndholdt kamera når han skal sjekke om bilistene har betalt p-avgiften. Foto: Jens Petter Søraa
Trondheim Parkering blir først i landet med å ta i bruk automatisk skiltgjenkjenning (ANPR) i kontroll av parkeringsavgift, sier avdelings leder Steinar Myhr (t.v.) og direktør Stein Løberg. Foto: jens petter søraa