Han ble kalt «asshole» nylig og misliker sterkt at folk uanstrengt kjefter opp trafikkbetjenter når de har ungene sine på slep.

Men Thomas Engmo hevder at det er flere klapp på skuldra i parkeringsbransjen enn en skulle tro. Men holdningene til elbilfordeler er i ferd med å snu, skal en tro kommentarfeltene.

Hva har skjedd på gata og i parkeringslukene etter at elbilene begynte å øke i omfang?

–Jeg har jo bare jobbet her i fem år. Den gangen var det bare noen få Buddyer. De siste par årene har vi sett at hele gater er fylt opp av elbiler.

Hvilke gater?

–Det er kanskje stygt å si at det er rundt bankene, men sannheten er at de står i Søndre og Dronningens gate. Der er det nesten bare elbiler. Ja, også på St. Olav. Tellinger der oppe viser at opptil en tredjedel av bilene parkert på gateplan er elbiler.

Og hvem har parkert dem der?

–Det er nok ikke bare brukerne av sykehuset. Eller folk som skal handle i byen. Når bilene står i fem timer. Vi får ofte henvendelser fra bilister på sykehusområdet når vi er der, eller i byen. Folk kjører omkring og leter etter plass. Det er da elbilene er til irritasjon.

Hva er fordelene med elbilene?

–De fleste sier det er miljøet som er motivasjonen for å eie en elbil, men er det virkelig hovedmotivasjonen? Det har helt klart økonomiske fordeler. Og folk regner vel på dem. Den lave årsavgifta er en av dem, ingen bompenger og tillatelse til bruk av kollektivfeltene teller. At gratis parkering også motiverer, vises når 15-20 prosent av parkerte biler i sentrum er elbiler.

Og medaljens bakside?

–At det går utover andre! Det er ikke bra for handelsstanden i Midtbyen at de ansatte selv parkerer på gata foran butikken. Butikk- og bedriftseiere bør mane til at de parkerer andre steder. Midtbygruppen bør kanskje gå aktivt ut og bidra til å løse dette. På St. Olav har de et parkeringsutvalg som vil ha oversikt over dekning, letetrafikk og elbiler.

Elbilene får stå gratis i fem timer. Hvor mange, vil du anslå, står lengre?

–De fleste av dem. Og de løser det ved å bruke lunsjpausen på å flytte bilen. Jeg hører rykter om kompisavtaler hvor sjåførene møtes og bytter plass med hverandre. Det hetes at du skal frigi plassen. Og da kan du jo, teknisk sett, flytte til naboplassen. Vi sjekker hvor ventilene på dekkene står. Om de er endret, kan bilisten ha kjørt ut av luka og tilbake, eller rundt kvartalet. Hvis vi ikke kan bevise at plassen har vært frigitt, har vi heller ikke grunnlag for å skrive ut bot.

Hvordan bør reglene være da?

–Det prates jo om en reduksjon i max-tida. Må du ut to ganger om dagen fra jobb for å flytte bil, blir det kanskje et uromoment som kan gå utover jobben og gi mer frustrasjon. Jeg forstår at det er vanskelig å lage reglene.

Bør de betale for seg?

–Ikke idag, men kommer det nye regler som sier det, så bør de betale. Det er kanskje bare spørsmål om tid? En elbil tar like stor plass som en annen bil.

Gi noen eksempler på elbilisters kreative utnyttelse av dagens regler.

–Å justere parkeringsskiven. Slik at hvis du for eksempel parkerer klokken 11 setter du den på ett, noe som kan gi bot hvis vi oppdager det. Så er det er kompisavtaler. Noen parkerer på ladestasjonene uten å lade. Idag er det også lov. Men jeg har ikke opplevd noe graverende, vi har bilder av, som blir med på julebordet.

Hvem går dette utover?

–Elbilistene ødelegger for seg selv når de holder på sånn.

Hva skaper mest irritasjon hos andre bilister?

–At de står gratis.

Hva skaper mest irritasjon for deg og dine kolleger?

–Jeg kan ikke gå og irritere meg! Men jeg ser at det ikke er bra for sentrum. Vi har færre parkeringsplasser og til tider flere biler i byen. Det blir ikke særlig grønt når bensinbiler produserer eksos og svevestøv, der de kjører rundt og leter etter plass.

Hvordan kommer du deg på jobb?

–I dieselbil. Jeg har rekkeviddeangst! Panikken for å gå tom for strøm er faretruende når man bor i Selbu og jobber i Trondheim sentrum. Og i den jobben jeg har, har jeg ikke råd til å kjøpe en Tesla.

Hvilke frynsegoder har du som bilist i Trondheim parkering?

–Ingen! Vi vet jo om smutthullene, men det er ikke særlig etisk å benytte dem. Det vil si... Akkurat nå er jeg med på et prosjekt om inn- og utkjøring i parkeringshus, som gjør et jeg har fri parkering på Leuthenhaven. Ellers er det vanlig pris også for oss.

Parkeringsvakta: Det at mengden elbiler vokser, tar mer av vår tid, men det er grenser for hvor mye energi vi skal bruke på dem som jukser. Det er andre ting å gjøre enn å passe på elbilister, sier trafikkbetjent Thomas Engmo. Foto: Kjell A.Olsen