Om noen dager skal min kjære kusine og jeg på tur til Tynset med toget fra Røros. Ettersom det hadde kommet meg for øre at den hyggelige jernbanemannen i billettluken var blitt erstattet med en billettautomat, tenkte jeg at det var best å undersøke dette nærmere. Med min rullator tok jeg en spasertur til stasjonen, og ganske riktig, her var det blitt selvbetjening! Ikke nok med at man fra nå av må være fortrolig med å taste riktige koder for å få kjøpt togbillett, til overmål hang følgende beskjed på automaten: «På grunn av problemer med kortleser godtas kun kontanter!»

Tenk deg situasjonen: Det er 5-10 minutter til toget går, mannen i billettluken er borte og der er ingen som kan hjelpe deg! Ikke engang ringeapparatet ved billettluken som du kunne tilkalle betjeningen med finnes mer. Ja, for det finnes da vel fortsatt betjening på den andre siden av veggen? Da er gode råd dyre: Du må bare gå på toget og kjøpe billett av konduktøren og betale ekstra gebyr som straff for at du ikke klarte å betjene automaten. Dette vil uansett bli løsningen for en hel del mennesker i godt voksen alder som ikke har kjennskap hverken til datamaskiner eller all verdens automater.

Jeg snakker om en aldersgruppe som er kommet til at toget er et godt alternativ til bilen om man da er så heldig å ha fått fornyet førerkortet eller kanskje aldri har hatt egen bil. At man som pensjonist får reise for halv pris på honnørbillett er noe vi setter stor pris på, men det blir jo et skår i gleden hvis vi blir «straffet» med gebyr til konduktøren.

Det blir med dette besøket på stasjonen. Jeg går hjem og priser meg lykkelig over å ha mulighet til å kjøpe billetter på nettet. Så får vi håpe at det ikke er feil på systemet der.

Vi som forlengst har passert livets middagshøyde prøver så godt det lar seg gjøre å tilpasse oss alt det nye i vår hverdag. Det må imidlertid kunne forventes at ting blir tilrettelagt på en slik måte at vi ikke føler oss satt på sidelinjen i dagens velferdssamfunn.

Heller ikke på TV, som for mange ensomme eldre er «et must» får man lengre full informasjon. Der sier de: «Du kan lese mer om dette på nrk.no eller TV2.no» Så kjekt for den som ikke har en datamaskin! Kanskje man skulle forlange reduksjon i lytterlisensen samt gebyrfrihet for alle alderspensjonister av denne kategori?

Kjære dere! Vær så snill og behold hyggelige tjenere (eks. Rørosbanken) som kan gi en hjelpende tjeneste til en aldersgruppe som kanskje kan gangetabellen og hoderegning mye bedre enn dagens tastaturmennesker.