– Vi ønsker å gi barna så mye som mulig som de kan ta med seg videre i sin livslange læring, sier Berit Stornes, styrer i Støren barnehage.

«Stein på stein» heter barnehageprosjektet som er utviklet av blant andre russiske Svetlana Rognes , rådgiver i PP-tjenesten i Midtre Gauldal. Hun er utdannet psykolog, og hadde med seg erfaringer fra russisk læringskultur da hun kom for seks år siden. Nå har prosjektet slått rot i mange av barnehagene i Midtre Gauldal og Rennebu.

– Dette handler om at barna hver dag skal ha en liten økt hvor de lærer av en voksen, og hvor de følger instruksene av en voksen. Men alle oppgavene er bygd opp rundt lek, sier Rognes.

Snekkertegning

Klokka ni står fire barn står i kø for å komme inn på stjernerommet i barnehagen. Pedagogisk leder Kjersti Aas er klar med dagens oppgave:

– I dag skal vi lære oss å bygge hus etter en snekkertegning, forteller hun.

Hun viser frem tegningen av et hus med vindu og dør, så henter hun treklosser og tak laget av papir. Deretter demonstrerer hun husbygging, før barna får hver sin tegning og riktig antall klosser.

– Vi må ha trekantklosser på taket, sier Arnstein.

– Det her var veldig enkelt, sier Erlend.

Lotte blir først ferdig, og flytter inn i huset med en duplo-mann og en liten hund. Så kan hun leke i huset sitt.

– Barna synes dette er veldig artig, og de koser seg på stjernerommet. Barna har lyst til å være med på dette, og vi ser at dette skaper lek, sier Aas.

Skepsis

Styrer i barnehagen, Berit Stornes, medgir at hun var skeptisk da hun første gang fikk høre om prosjektet, slik også foreldrene var i starten.

– Dette utfordrer vår tradisjonelle barnehagetenkning. Det spesielle med opplegget er at det er så systematisk, planlagt og gjennomført. Og så har det en progresjon, og det treffer barna der de er i utviklingen, sier Stornes.

Opplegget er tilpasset 2-6-åringer, og innebærer at barna samles i mindre grupper i to økter på 15-20 minutter hver dag. En voksen leder økta, gir barna ny kunnskap og en praktisk oppgave. Temaene varierer fra musikk og estetikk til språkutvikling og modellering.

Stornes mener prosjektet minner litt om gamle dager, da barna var hjemme og gjerne gikk sammen med sine besteforeldre og lærte ting av dem.

– Vi har vært så opptatt av undring, og har utfordret barn på ting vi aldri har lært dem. Vi må gi barna en kunnskap først, så kan vi starte undringen, sier Stornes som er klar på at det voksenstyrte prosjektet verken går utover barnas frie lek eller utetid. Det rekker de også i løpet av barnehagedagen.

– Vi kan fint gjøre dette også når vi er på tur, sier hun.

Skeptisk til opplegget

Høgskolelektor mener det er en trend i tiden at barnehagene har fokus på at barna skal lære noe.

– Det kan se ut til at en del barnehager vil at barna skal starte innlæring tidligst mulig. Dette er en retning som jeg mener det er grunn til å stille spørsmål ved. Det er ikke sikkert at en tidlig opptatthet av læring er bra for senere læring, sier Jon Olaf Berg, høgskolelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning.

Problematisk

Han kjenner ikke barnehageprosjektet i Midtre Gauldal i detalj, men ut fra beskrivelsene mener han at det blant annet strider mot tanken om barns medvirkning i barnehagen.

– Her ser det ut til at det er en idé om at barna skal lære spesielle ting gjennom å bli ledet av en voksen. Men prinsippet om barns medvirkning innebærer at en skal ta utgangspunkt i barnas egne interesser, og støtte dem i deres utvikling der hvor de er. Derfor blir dette problematisk for meg, sier Berg som selv har jobbet i mange år i barnehage før han ble høyskolelektor ved Dronning Mauds.

Han mener læringsøktene som barnehagene legger opp til kan bli fragmentariske og føre til en kunstig oppdeling av dagen. Når det legges opp til slike avgrensede læringsøkter kan det værei strid med et helhetlig læringssyn, som innebærer å fremme læring i naturlige settinger, sier Berg.

Stusser

– Jeg er ikke i tvil om at barna synes dette er artig og spennende. Når voksne er engasjert og motivert og viser det i samspill med barn, så vil det nesten alltid fenge barna, og det er positivt. Men jeg stusser over at kommunen velger et slikt program som er hentet fra Russland, og slik tar inn et pedagogisk opplegg som kan bryte med den norske og nordiske barnehagemodellen, sier Berg.

– Men mange foreldre vil oppleve det som positivt at barna lærer noe i barnehagen?

– De voksne i barnehagen har et ansvar for at barna skal lære verden å kjenne, men den beste tilnærmingen er å ta utgangspunkt i hva barna er interessert i, mener Berg.

Daglig økt: Hver dag har storbarna i Støren barnehage to økter på stjernerommet hvor de lærer noe nytt. Foto: jens petter søraa
Begavet: - Jeg har hørt foreldre si at barna er blitt så begavet etter at de begynte med «Stein på stein» i barnehagen, sier Svetlana Rognes, psykolog ved PP-tjenesten i Midtre Gauldal. Foto: jens petter søraa
Berit Stornes, enhetsleder i Støren barnehage. Foto: jens petter søraa