Forth Worth, USA: Overfor Adresseavisen peker hun på at antallet på 52 fly er satt ut fra Forsvarets operative behov. Det er basert på beregninger gjort av blant annet Forsvaret og Forsvarets forskningsinstitutt.

LES PÅ PLUSS: Politikere frykter høye kostnader gir kampfly-kutt

– Per nå er prisen og valutakursen innenfor de sikkerhetsmarginene vi har lagt inn i prosjektet. Vi betaler dette over så mange år at det vil være svingninger, sier Eriksen-Søreide.

LES OGSÅ: Dette kampflyet skal gjøre alt Forsvaret ønsker de neste 40 årene

Strengt overvåket

Hun understreker at Forsvarsdepartementet og kampflyprosjektet årlig bruker cirka 10 000 timer på å kvalitetssikre blant annet dette.

– Det er ingenting som tilsier at det vil bli dyrere. Dersom vi får signaler om det vil vi komme tilbake til Stortinget med det umiddelbart, sier forsvarsministeren, som i går blant annet møtte representanter fra norsk leverandørindustri som leverer deler til F-35-flyene. Så langt er det signert kontrakter verdt 2,8 milliarder for norsk industri.

Både de offisielle norske gjestene og pressen fikk i går komme inn på Lockheed Martins enorme produksjonsanlegg utenfor Fort Worth, og den 1,6 km lange fabrikk fire, der F-35-flyene produseres. Sikkerheten er så streng at selv forsvarsminister Ine Eriksen Søreide ikke fikk beholde sin egen telefon inne i fabrikken, men måtte ledsages av en Lockheed Martin-ansatte som passet telefonen hennes mens hun var inne på anlegget.

Storindustri

Side om side bygges her norske, israelske, amerikanske og britiske fly. Lockheed håper etter hvert på nye kontraker som vil gjør at flyene produseres frem til 2039.

Produsenten har 9500 ansatte som jobber med F-35-flyene, og skal opp med ytterligere 1000 ansatte etter hvert som produksjonen øker, forteller Lockheed-representan Don Kinard.

– I fjor produserte vi tre i måneden, nå er vi på fire og etter hvert skal vi opp til 15-17 i måneden, forteller Kinard.

Produksjonsøkningen er også bra for Norge.

– Etter hvert som produksjonen øker går prisen ned, sier generalmajor Morten Klever, som er sjef for kampflyprosjektet.

Utenfor brøler fire F-16-fly forbi og forsvinner til himmels. De tar av fra rullebanen på den operative amerikanske flybasen like ved. På fabrikksiden står F-16-fly og F-35-fly side om side i hangarene langs rullebanen. Til ære for pressen står et amerikansk F-35-fly utstilt i en av hangarene utenfor. Flyet skal etter hvert overføres til produksjonsanlegget som ligger i tilknytning til en operativ amerikansk flybase.

Lockheeds sjefstestpilot Alan Norman, med 33 års erfaring som jagerpilot og bakgrunn som operativ F-16-pilot i Europa, snakker om hvor fantasisk sensorkapasitet det nye flyet har.

– Dere har en lang kyst med fjorder, og store avstander. Dette flyet er det dere trenger, sier Norman.

Holder alle muligheter åpne

De to første F-35-flyene leveres faktisk før fristen, opplyser sjef for kampflyprosjektet, generalmajor Morten Klever. De fire første flyene stasjoneres i USA for å brukes til utdanning av norske piloter. De første flyene vil lande på norsk jord i 2017 og forsvaret vil operere begge typene jagerfly parallelt frem til cirka 2024.

Planen er at de norske F-35-flyene skal være fullt operative i 2025.

– Vi vil få en dip i produksjonen, mens den ene flytypen fases inn og den andre fases ut. Vi jobber og planlegger for å sørge for at vi har god kapasitet hele tiden, sier Eriksen Søreide.

Blant annet betyr det trolig lav utenlandsaktivitet for norske fly i 2018-2020.

– Vurderer dere andre muligheter, for eksempel å kjøpe eller lease fly fra andre nasjoner?

– Dersom det viser seg at det er behov for det, så vil jeg holde alle muligheter åpne, sier forsvarsministeren.

LES KOMMENTAR: Mindre støy på Ørlandet

Forklarer: Sjefstestpilot Alan Norman foran et ferdig F-35, som er utstilt til ære for pressen. Foto: Richard Sagen