EV Power, som er et heleid datterselskap av NTE, selger ti ladelokasjoner i Trøndelag til Fortum Charge & Drive. Mange lokasjoner vil blir oppgradert med flere og bedre ladere.

EV Power skriver i en pressemelding at ettersom bruken av elbiler har økt sterkt, er det behov for å bygge nasjonale løsninger for lading. Enova lanserte også nylig sin strategi for ladestasjoner, med mål om å få etablert en nasjonal struktur langs hovedveiene i landet.

Enova vil gjøre det lettere å bruke elbil på langtur og vil ha ladestasjon hver femte mil.

- Utviklingen går med dette over i en ny fase. Dette er en utvikling vi applauderer, men som vi ikke har ambisjoner om å delta i. Vi er stolte over å ha deltatt i utviklingen så langt, sier administrerende direktør Svein Olav Munkeby i NTE Marked.

Vil ha flere ladestasjoner

- Fortum er veldig fornøyde med at vi virkelig får etablert oss i Trøndelag. Vi skal gi elbilistene et enda bedre tilbud, lover leder Jan Haugen Ihle.

Det forbedrede tilbudet innebærer blant annet at Fortum skal sette opp flere hurtigladere og erstatte mange av laderne med nye modeller. Der det er mulig skal Fortum bygge ut ladestedene til å inneholde to hurtigladere og en mellomrask lader med dobbelt uttak.

Elbilforeningen advarer mot å lade elbilen hjemme i vanlig støpsel, noe hver syvende elbileier gjør.

Fortums mål er at alle typer elbiler skal kunne lade ved alle ladestedene. De kommer også til å etablere flere nye lokasjoner i Trøndelag.

- Vi ønsker at elbilistene selv skal være med å påvirke hvor disse skal være, og ønsker innspill fra kundene til hvor nye ladesteder bør etableres, skriver Fortum i en pressemelding.

Satser på minuttpris

EV Power har operert med abonnementspris eller fastpris ved lading, mens Fortum benytter minuttpris.

– Vi mener minuttpris er det beste for forbrukerne, ettersom man kun betaler for det man lader for. Dessuten fører det til mindre kø ved ladestasjonene, ved at bilistene ikke lader bilene lenger enn nødvendig, sier Haugen Ihle.

NTE og Fortum planlegger å etablere et samarbeid for å tilby løsninger for lading av elbiler i borettslag og bedriftsmarkedet i Trøndelag.

Det ble stor debatt da Adresseavisen skrev om Tonje Edvardsen som ikke fikk ladet bilen sin i borettslaget hun hadde kjøpt leilighet i. Styret i Søndre Hallset borettslag på Byåsen mente strømnettet var for gammel og at prisen ble for høy.