– Foreløpig er vi innenfor både når det gjelder budsjett og tid, og det er viktig for oss. Det å klare å levere dette som planlagt er svenneprøven for oss som operatør, sier Karl Johnny Hersvik, administrerende direktør i trondheimsbaserte oljeselskapet Det Norske på telefon fra Singapore.

Han har nettopp sett dekket til Ivar Aasen-plattformen bli lastet om bord på fraktskipet Xiang Rui Kou(ekstern lenke), som skal frakte det fra Singapore, gjennom Suez-kanalen, og ut til Nordsjøen hvor pilarene som skal feste dekket til havbunnen står og venter. Det snaut 220 meter lange skipet forlater kai tidlig i juni.

Plattformdekket er bygget på verftsområdet til SMOE i Singapore, og på det meste har mer enn 2300 personer fra 35 nasjoner arbeidet med prosjektet. Det har tatt dem nesten 15 millioner arbeidstimer å ferdigstille dekket.

Utseiling

Lørdag ble det arrangert en utseilingsseremoni for plattformen som nå skal fraktes til Utsirahøyden, hvor den skal heises opp og monteres på understellet som er bygget på Sardinia i Italia.

– Nå skal vi ha en samling for dem som har jobbet hardt, jevnt og trutt de siste årene her nede. Så langt har alt gått som en drøm. Vi er vel faktisk et par uker foran tidsplanen foreløpig.

– Vi er veldig fornøyde med å kunne levere et prosjekt som i hvert fall hittil har vært innen for budsjettet, og det i en industri som sliter med å få det til. Når folk spør meg hva nøkkelen til vår suksess er svarer jeg at det først og fremst handler om enkeltmenneskene og teamet som jobber på prosjektet, fortsetter direktøren.

I tillegg til produksjonsplattformen skal det også skipes ut en boligplattform til feltet. Denne er bygget på Stord og er ifølge Hersvik så godt som klar til sjøsetting.

– Den står på verftet og skal sendes ut senere ettersom den vil få en kortere ferd til feltet. Også den er i rute hva kostnader og tidsplan angår.

Stor investering

Feltet er selskapets første store prosjekt i egen regi, og produksjonsstart er etter planen 1. desember. Opprinnelig ble feltets størrelse anslått å være 150 millioner fat oljeekvivalenter, men dette ble senere oppjustert til 200 millioner fat.

– Det er to årsaker til dette. For det første har vi prosessert seismikkdataene på nytt, og i tillegg fant vi større mengder i de østlige delene av feltet enn det vi opprinnelig trodde var der, forklarer Hersvik.

Han legger ikke skjul på at dette er en stor investering for selskapet.

– Det reflekteres i prioriteringene våre. Vi bruker betydelige ressurser på å sørge for at det ikke skjer noe som ikke er planlagt her. Men vi har kanskje hatt den luksusen at vi har klart å navigere gjennom oljenedturen på en relativt god måte. Per i dag er vi mest opptatt av å skape nye muligheter, noe vi har gjort gjennom oppkjøp, et heftig leteprogram og ikke minst tildelingen i 23. konsesjonsrunde.

Nedbemanner

I runden ble selskapet tildelt ett operatørskap og to partnerskap.

– Jeg kan ikke si noe annet enn at vi er veldig glade for den innsatsen som er lagt ned for å få dette til.

Men selv om det å skape nye muligheter er det viktigste for selskapet har de også, i likhet med mange andre, måttet nedbemanne.

Vi har gjennomført en nedbemanningsrunde, og jobber nå med en til. Det handler om å få til en organisasjon som er riktig for de oppgavene vi står foran.

Tidligere har det vært diskusjoner om hvilket kontor som skal drifte feltet, blant annet etter at olje- og energiminister Tord Lien (Frp) åpnet for at deler av driften kunne foregå fra kontoret i Stavanger.

– Det har alltid vært planen at feltet skal driftes fra Trondheim, og alt er lagt til rette for det. Men vi har etablert en felles støttefunksjon skal bidra på alle plattformer og operasjoner vi har, og det er den vi har lagt til Stavanger.

Økonomisk levetid for Ivar Aasen-feltet kan bli 20 år, avhengig av oljepris og produksjonsutvikling. Det Norske har en eierandel på 34,8 prosent, mens Statoil er den andre store eieren med en eierandel på 41,5 prosent.