Styret og ledelsen i Sparebank 1 SMN skal på tur til Silicon Valley i San Francisco. De søker etter seks teknologigründere fra Midt-Norge de kan ta med seg.

- Da jeg kom til Silicon Valley tidlig på nittitallet ble jeg ekstremt inspirert. Det er spesielt å se merkevarene på rekke og rad, sier mannen som kom med ideen om at banken skulle ta med seg gründere på tur, teknologigründer Alf-Egil Bogen.

Les også: Trøndelag og Oslo-området best på innovasjon i Norge

Bogen er en av gründerne av Atmel Norge, og har de siste tre årene vært sjef for teknologiselskapet Novelda. Bogen har også begynt å jobbe som rådgiver for styret i SMN, og er juryformann i konkurransen der de skal plukke ut de seks gründerne.

Tre gründertips

Bogen mener det er spesielt tre ting som er viktig for å lykkes: fokus, ståpåvilje og gjennomføringsevne. Eller som han så fint skriver det på amerikansk på tavlen i grupperommet hos banken: focus, fight, finish.

- Disse slagordene har jeg fra treneren til det amerikanske kvinnelaget i basket som jeg møtte på en flyplass en gang, sier han.

Les også: Putt penger i teknologiselskapene (kommentar)

Bogen skal være med som guide i Silicon Valley, der han selv har bodd og jobbet i fire år og fortsatt besøker jevnlig. Planen for turen er ikke helt fastsatt, men de skal i hvert fall besøke universitetene Berkeley og Stanford, bedriften Airbnb og norske oppstartsbedrifter som holder til der.

- Planene vil også bli tilrettelagt etter hvem som faktisk vinner konkurransen, sier Finn Haugan, konsernsjef i Sparebank 1 SMN.

- Trondheim må rope høyere

Haugan forteller at de arrangerer denne konkurransen for at de synes det er viktig at banken er med på og bidrar til den teknologiske utviklingen i byen. Han mener det er mye potensial i Trondheim.

- Vi er for ydmyke her i Trondheim. Vi må rope høyere, sier han.

- Det utvikles teknologi her som verden bruker, men vi har ikke mange verdensledende selskap her. Det er et tankekors, fortsetter han.

Konsersjef i SMN Finn Haugan (t.h) mener at banken kan være en viktig aktør for å bygge Trondheim som teknologihovedstad. Foto: Finn Walther

- Hva tjener banken på dette?

- Ingenting. Det er det som er det spesielle med denne banken. Vi har to formål: å ha en god inntjening og å ta et samfunnsansvar. Vi ser på det som en del av samfunnsansvaret å bruke midler til å utvikle teknologi i byen, sier Haugan.

- På lang sikt er dette bra for oss. Det kan bety at folk blir boende i byen og at det skapes nye bedrifter. Det kan igjen bety at vi fortsetter å ha et godt kundegrunnlag, fortsetter han.

Ingen forpliktelser

Haugan presiserer at vinnerne av konkurransen ikke vil ha noen forpliktelser overfor banken.

- De binder seg ikke til noe, men vi regner med at vi kommer til å lære noe av å være med dem, sier han.

Er du interresert i trøndersk næringsliv? Les også om oljegründer Erik Hauganes reaksjoner på at en ny toppleder i Trondheim skal jobbe i byen, men ikke bo der.

I tillegg til turen til Silicon Valley, har gründerne mulighet til å bli med på en mentorordning. Da skal de få oppfølging og rådgivning i regi av banken, og får mulighet til å jobbe i bankens lokaler.

- Det er oppfølgingen i etterkant som er selve hovedpremien, sier Alf-Egil Bogen.

- Må kunne tjene penger

Det er ifølge banken få krav til å delta i konkurransen, men ideen må være teknologibasert og ha internasjonalt potensial. De tar imot gründere som er på forskjellige stadier i produkt- og bedriftsetableringsprosessen.

- De må ha kommet litt lenger enn bare en idé. De må ha tenkt på dette før de oppdager konkurransen, for å si det sånn, sier Nelly S. Maske, konserndirektør for organisasjon og utvikling i SMN.

- Det er ikke krav om en spesiell type teknologi. Det kan for eksempel være helseteknologi eller havbruksteknologi, fortsetter hun.

De som vil delta i konkurransen må sende inn en søknad innen 16. august. De femten beste skal legge fram ideen sin 27. august i en såkalt «pitche-konkurranse». Turen til California skal være i starten av oktober og kostnadene dekkes av SMN.

Les også: -Teknologi viktigere enn rock

Bogen mener det er viktig at ideen ikke bare er en god idé, men også en god forretningsidé.

- I en pitche-konkurranse er det alltid ideer som er gode, rørende og samfunnsnyttige. Problemet er at deltakerne ikke har en plan for hvordan de skal tjene penger på produktet. De må kunne tjene penger for at bedriften skal vokse, sier han.

- Vi kommer til å se nøye på forretningsmodell og gjennomføringsevne når vi velger ut vinnerne av konkurransen, legger han til.