E6 deler butikkutvalget i to.

På den ene siden er kjøpesentret City Syd med så å si kun kjedebutikker, mens på den andre siden er Heimdal sentrum. Bli med på en handlerunde innom noen av butikkene hvor eierne selv har plukket ut vareutvalget.

- Frk Wickstrøm ble frittstående butikk for seks år siden, og omsetningen har de fire siste årene økt fra 3,5 til 9 millioner kroner, sier Linda Wickstrøm som selger klær og interiør.

Da Wickstrøm åpnet butikk for ti år siden var det i Match-kjeden.

- Jeg fikk tilsendt varer jeg måtte selge og kunne nesten ikke bestemme noe selv. Nå kan jeg selv velge leverandører og varer, og det tror jeg er grunnen til at vi har suksess. Kundene kommer langveis fra for å besøke oss, sier Wickstrøm som snart utvider butikken med hundre kvadratmeter og også åpner egen nettbutikk.

- Det som selger i Oslo, selger kanskje ikke her. Og det ser vi blant flere butikkeiere her på Heimdal, her tørr vi å være oss selv, vi kjenner kundene våre, vi vet at det blir kjedelig hvis alle er like - og det tjener vi på. Butikkstanden på Heimdal var på vei ned, men nå er vi ordentlig på vei opp. Det takket være mange driftige butikkeiere som tenker selv, sier Wickstrøm.

Treningskjeden 3T har hovedkontor på Rosten, og administrerende direktør Hilde Thomessen Holck bor på Heimdal. Les lederintervjuet med henne her.

Spisset satsing

Heimdal Mote ble etablert allerede i 1990. De har blitt et kjent landemerke, og i det røde trehuset ble det solgt moteklær for menn for 7,1 millioner i fjor.

Mote for menn: Heimdal mote ble etablert i 1990, og solgte i fjor herreklær for 7,1 millioner.

En kort rusletur unna ligger de nye lokalene til Albert Vold. Årsregnskapet her viser en omsetning på 3,6 millioner i fjor. Nå håper tredjegenerasjon Per Albert Vold på enda bedre tall, etter snart ett år i nye lokaler og en spisset satsing mot interiør.

- Min farfar etablerte Albert Vold i 1917, da med både interiør og konfeksjon. I fjor byttet vi lokaler, begynte litt på nytt og nå med bare interiør. Vi beholdt navnet, men har lagt til interiør, sier Vold som i dag driver Albert Vold Interiør sammen med Kristin Høstad.

En periode var Albert Vold en del av kjeden Glade hjem.

- Å bli med i kjede igjen er helt utenkelig. Det har så mange fordeler å stå utenfor. Vi knytter oss til de leverandørene vi selv ønsker. Vi står fritt til å bestemme åpningstider, profil på butikken og vi er dermed en faghandel. Nå har vi mange flere kunder. De kommer fra hele Trøndelag, fordi vi har varer bare vi har og yter god service, sier Vold.

Rød løper: Per Albert Vold og Kristin Høstad ønsker velkommen inn til Albert Vold Interiør og en verden i farger.

Rusler og går

På andre siden av Heimdalsveien for Albert Vold ligger Eva Brud. Også den utenfor kjede, og i fjor ble det solgt brudekjoler for 2,2 millioner fra det gulmalte huset.

Like ved er noe så uvanlig som en frittstående skobutikk, med det norske navnet Rusle. Et navn som i 1997 ga dem diplom fra Norsk språkråd for godt norsk navnevett.

- Rusle startet opp her på Heimdal i 1985, mens jeg kom inn i 2010. De fleste skokjeder har egne kolleksjoner, mens vi kan bestille alle varer selv. Det gjør seg ikke selv, det er knalltøft å være liten. Men det er først og fremst artig og omsetningen går jevnt oppover for hvert år og vi har kunder som kommer langveis fra. Det skyldes nok at vi har det som er annerledes, vi har de skoene kundene ikke finner noe annet sted, sier innehaver Åsta Øyen som i fjor omsatte for 3,2 millioner.

Rusler av gårde: Åsta Øyen driver skobutikken Rusle og tar inn alle skopar selv. Det gjør utvalget unikt.

Kjenner kundene

Spardame har utvidet med hundre kvadratmeter nå i høst. Motebutikken for kvinner har eksistert siden 1972, mens søstrene Vibeke og Gunn Irene Kalsvik tok over driften for seks år siden.

- Målgruppen vår er voksne damer fra 30 år og oppover. Vi har kunder fra overalt, de kommer gjerne langveis fra, sier Gunn Irene Karslvik som mener hun vet hvorfor.

- Vi plukker selv ut vareutvalget vårt, og det gjør vi med suksess siden vi kjenner kundene våre godt. Vi kjenner også leverandørene, og kan godt ringe og si at vi må ha en kjole i en størrelse og så har vi den neste dag. Det er service, sier Karlsvik som slett ikke drømmer om lokaler i kjøpesenter.

- Da måtte vi hatt mye lengre åpningstider og dermed måtte vi ansatt flere også. Våre kunder kommer stort sett midt på dagen, så vi behøver ikke å holde åpnet utover kveldene.

Til alle kvinner: Gunn Irene Karlsvik er fornøyd med at Spardame i høst har fått større lokaler, og gir kundene det de vil ha.

Selger kvalitetsfisk

På Fiskhandler'n selger Solveig Fjeldsø både fersk fisk og nylaget fiskemat og her er det ofte så lang kø at det må tas i bruk kølapper.

- Vi har kunder fra både Oppdal og Meråker. Dette er kunder som stiller store krav til kvalitet og da er de villige til å kjøre langt for å få det, sier innehaver Morten Stenersen som klarer seg godt på egenhånd. Fiksehandler'n ble etablert allerede i 1967, mens Stensersen har vært innehaver de siste ti årene.

- Fordelen vår og dermed også kundens, er at vi plukker varer selv og dermed får vi den beste kvaliteten. Mange matvarekjeder har ferskvaredisker, men de har avtaler med faste grossister. Mange kunder etterlyser flere enkeltstående ferskvarebutikker når de kommer hit, blant annet hører vi daglig at de savner en slakter, sier Stenersen som omsatte for 8,8 millioner i fjor,

- Da jeg tok over omsatte vi for litt over to millioner, jeg har lenge ventet på at omsetningen skal flate ut, men den bare fortsetter å øke. Det negative med å være en liten butikk er at vi må ta all støyten selv, det gjør oss sårbare. Vi må ta all investering selv og har ikke råd til svinn, for vi har ingen i ryggen med mye penger. Fordelene er likevel større.