Det var tirsdag at mailen fra Skattedirektoratet gikk ut til rundt 100 000 foretak og personer som eier aksjeselskaper.

I tittelen på mailen står det: «Informasjon om tvangsmulkt for ORGANISASJONSNUMMER NAVN PÅ VIRKSOMHET er tilgjengelig i Altinn».

Mailen var direkte knyttet til mottakeren, slik at tittelen henvendte seg til bedriften det gjaldt med både navn og organisasjonsnummer.

- Satte kaffen i halsen

En av dem som fikk mailen tirsdag, er Kristina Brend. Brend er blant annet prosjektleder i Nxtmedia og eier av et enkeltmannsforetak.

- Jeg satte kaffen i halsen da jeg leste tittelen på mailen. Det var virkelig dårlig kommunikasjon, sier Brend.

Skatteetaten sendte ut mail til alle eiere av bedrifter med melding om tvangsmulkt. Kommunikasjonenble misforstått av mange, og Skatteetaten beklager at mailen kan misforstås.

Da mailen kom, begynte hun å google. Først ordet tvangsmulkt, som er dagbøter Skatteetaten kan gi selskaper som ikke leverer opplysninger tidsnok. Deretter ble hun stresset fordi hun lurte på om det var en frist hun hadde glemt.

- Jeg kunne ikke forstå at jeg hadde glemt å levere fra meg noe tidsnok. Men etter hvert skjønte jeg at dette kun var et informasjonsbrev om nye regler, ikke et varsel om at jeg hadde fått bøter, sier Brend.

Reaksjoner på sosiale medier

Brend og flere som har mottatt brevet har delt erfaringen på sosiale medier. Der har ikke reaksjonene latt vente på seg. Mange gründere og bedriftseiere har satt kaffen like mye i halsen som Brend.

Redaktør og eier av nettstedet Medier 24, Gard Michalsen, kaller mailen for Altinn-clickbait:

«ALTINN-CLICKBAIT: Årets så langt mest idiotiske melding fra staten. På grensen til spam, eller falsk nyhet, for å bruke et populært begrep.», skriver Michalsen på sin Facebook-konto.

Under Brends innlegg på Facebook skriver blant annet en person som er revisor at hun har fått flere henvendelser tirsdag fra bedriftseiere som har mistolket brevet på samme måte som Brend og Michalsen.

- Kunne vært bedre formulert

Skatteetaten sier til Adresseavisen at de er klar over at mailen kan bli feiltolket, og beklager at den har skapt unødig bekymring for mange.

- Når informasjon tilgjengeliggjøres i Altinn sendes det ut e-postvarsel til virksomheten om at de har mottatt informasjon i Altinn. Det har ikke blitt tilstrekkelig vurdert hvordan teksten i varselsmeldingen kunne forstås og dette beklager vi, uttaler pressesjef Merete Bergeland Jebsen i Skattedirektoratet i en mail til Adresseavisen.

Hun skriver videre at det var en ren informasjonsmail som ble sendt ut.

- Dette er et generelt informasjonsbrev for å informere om ordningen med tvangsmulkt og forberede virksomheter på kommende frister og minne om viktigheten av å levere opplysninger til rett tid. Det er ikke et varsel om at virksomheten er ilagt tvangsmulkt, skriver hun.

- Hvorfor velger dere å sende ut en mail med en tittel og et innhold som er egnet til å misforstå?

- Formulering av varselsmelding er delvis automatisert. Det kunne helt klart vært bedre formulert for å unngå misforståelse og vi beklager at dette ikke ble fanget opp før, uttaler Jebsen.

Hun forteller at utsendingen av mailene nå er stanset, og at en ny mail med en ny tittel blir sendt ut. Denne har tittelen «Informasjonsbrev om nytt regelverk for ORGANISASJONSNUMMER NAVN PÅ VIRKSOMHET er tilgjengelig i Altinn».

Beklagelse på Twitter

I etterkant av utsendelsen har Brend også fått en beklagelse fra Skatteetaten på Twitter. Hun håper etaten forbedrer kommunikasjonen til målgruppen neste gang, og har i bakhodet at ikke alle næringsdrivende er jurister.

- Innen teknologi, som jeg jobber med, har vi et mantra om at ting skal være så enkle at det ikke er mulig å misforstå. Det kunne vært godt å ha med seg i denne sammenhengen, sier Brend.