Gründerne Guro Farstad og Irene Rygh Pedersen jobbet begge som flyvertinner før de høsten 2014 etablerte Signaturreise. Senere har de også fått med seg Petter Ramberg som er utdannet flyver.

Her kan du lese flere saker Adressevisen har skrevet om gründere

De liker altså alle tre å reise, og nå er jobben deres å skreddersy firmaturer til bedrifter, eller andre grupper.

- Både jeg og Irene hadde jobbet lenge i SAS og sluttet samtidig. Etter en tid merket vi at vi savnet å jobbe med reiseliv og vi ville gjerne starte en bedrift for oss selv. Vi satte oss ned og lagde et konsept vi selv savnet i markedet. Slik ble Signaturreise til, sier gründeren Farstad.

Unike turer

De tar hånd om hele reisen, fra transport til faglig- og sosialtinnhold. Alt i tett dialog med kunden.

- Enhver kunde og enhver tur er unik, derfor snakker vi med alle kundene på forhånd. Lærer dem å kjenne, slik at vi kan tilby det som passer akkurat dem, sier Rygh Pedersen.

Signaturreise har vært en økonomisk suksess helt siden oppstarten.

- Etter at vi startet så smått i 2014, har vi doblet omsetningen hvert år. Det ser ut som vi gjør det i 2017 også. Forhåpentligvis når vi målet vårt til neste år med hensyn til en akseptabel lønn for oss tre ansatte, sier Farstad som har hatt det som mål: Å skape en lønnsom bedrift.

Så langt i år har Signaturreise omsatt for sju millioner, mens de omsatte for 4,8 millioner i fjor.

Lønner seg med tur

At det de siste årene har vært dårlige tider i næringslivet har de dermed ikke merket så mye til.

- Men så etablerte vi oss også i 2014 da nedturen for mange allerede var i gang, også er jo heller ikke slik at det er dårlige tider for alle bransjer. Noen sliter, mens andre har gode dager. Og mange mener det lønner seg på sikt å tilby de ansatte en tur, sier Farstad.

Og den turen må være spesiell, for en trend de har merket seg er at stadig flere blir mer kravstore når de skal ut på tur.

- Folk i dag er litt blaserte. Vi blir jo bortskjemte når vi alle reiser så mye. Derfor må vi finne det lille ekstra for å gjøre turen til en suksess, og det er det som er vår styrke, sier de ansatte i Sgnaturreise.

Les også alle sakene Adresseavisen har skrevet om nyskapning i Adresseavisen her

Ingen kopi

- Vi har alltid personlige møter på forhånd, slik at vi kan sy sammen turen ut ifra hvem de ansatte er og hva de ønsker. Alt fra faglig innhold, hotell, måltider, aktiviteter, transport og andre ulike ønsker. Ingen turer er kopi fra forrige arrangement. I tillegg ønsker de fleste å senke skuldrene når de selv er på tur, så vi har satset mye på å knytte gode kontakter på ulike reisemål som kan følge gruppene når de er på stedet. Gode lokale folk som har førstehånds kunnskap om sin egen by, samt tar seg av gruppen på beste vis, sier Farstad.

- Men er det ikke mulig for et firma å gjøre dette selv?

- Jo, det er det, men det tar mye tid og energi, og vi er derfor sikre på at det lønner seg å bruke noen som kan dette, sier Farstad.