Adresseavisen skrev søndag at Arbeidstilsynet hadde stoppet britiske steinleggere på jobb i Trondheim. Grunnen for stansen var farlig jobb i høyden, i tillegg til at bedriften blant annet ikke betalte pålagt tarifflønn til arbeiderne.

Det er ikke bare virksomhetene som kan straffes dersom regelverket omgås. Dersom du betaler over 10 000 kroner kontant for håndverkertjenester, kan Skatteetaten stille deg til ansvar for håndverkerens unndratte skatter og avgifter.

Men du er ikke fritatt for alt ansvar selv om du betaler via bank, heller.

- Hvis du betaler kontant risikerer du ansvar som er nedfelt direkte i skattebetalingsloven. Og hvis du betaler via bank kan du likevel bli stilt til ansvar hvis forholdene er slik at du bør forstå at du medvirker til en unndragelse, sier Kjell Erik Schjelvaag, seksjonsleder i Skatt Midt-Norge.

Schjelvaag opplyser at det er straffbart å medvirke til skatteunndragelse, og at Skatteetaten anmelder de grovere tilfellene av medvirkning.

- Forbrukeren har ikke plikt til å opptre som en kontrollenhet for å forsikre seg om at alt er i orden. Men det er mye som bør få varselklokkene til å ringe, som for eksempel medieoppslag, hvilket tilbud du får, om det skrives kontrakt og hvordan virksomheten ønsker betalingen. Dette er med i vurderingen om en forbruker kan klandres.

Adresseavisen har tidligere fortalt om samarbeidsprosjektet Tett på Trondheim, som ble lansert i fjor, der man ringte opp alle som hadde kjøpt bolig, eller søkt om byggetillatelse, for å få dem til å bruke seriøse håndverkere.

Kan ta pant

Ifølge Schjelvaag er det ikke veldig hyppig at forbrukerne blir stilt til ansvar for svart arbeid i Trøndelag.

- Det forekommer, men det er ikke bare steinleggere som legger til rette for unndragelse av skatt og avgifter, det forekommer i mange andre bransjer også. Men det å gå løs på kundene er ikke det første vi gjør, sier han.

Skatteetaten har hovedsakelig tre sanksjonsmuligheter. Skatteetaten har hovedsakelig tre sanksjonsmuligheter. I tillegg til å risikere et erstatningskrav for å ha medvirket til unndragelsen, kan kunden også oppleve at Skatteetaten tar pant i kundefordringen.

- Da kommer kunden i en klemme, og risikerer i verste fall å måtte betale to ganger, sier seksjonslederen.

Videre kan etaten fremme erstatningskrav. Ved straffbar medvirkning vil saken anmeldes til politiet. Schelvaag har inntrykk av at mange som engasjerer ulovlige virksomheter, for å spare penger, angrer seg i etterkant.

- Mange angrer seg når de kommer i en situasjon hvor vi kommer på banen, gjerne sammen med Arbeidstilsynet og politiet. Ofte så er det i slike tilfeller utført en dårlig jobb også, uten at det er mulig å få reklamert på det.

Forbrukermakt

Håndverkerforeningen i Trondheim henstiller til litt kritisk sans, og mener det bør være lov å forvente at folk gjør en sjekk av bedriftene før de leier inn noen til en jobb.

- Det er enkelt å sjekke noen grunnleggende forhold, som eksempelvis om bedriften har ansatte, eller om de betaler moms. Vi får for eksempel ofte telefoner, og vi har et godt grunnlag for å anbefale bedrifter som både følger regelverket og som gjør en god jobb, sier Kristian Dahlberg Hauge, direktør i Håndverkerforeningen i Trondheim.

Han mener forbrukerne bør belønne de seriøse aktørene, som blant annet forplikter seg til å ha lærlinger i bedriften.

- I bunn og grunn er det kundenes etterspørsel som avgjør omfanget av svart arbeid og useriøse aktører. I ytterste konsekvens kan man engasjere kriminelle nettverk. Dette undergraver både arbeidslivet og rekruttering av fagarbeidere. Det skal lønne seg å ha lærlinger, og å forholde seg til lover og regler, det bør forbrukerne stille krav om når de engasjerer håndverkere.

Slavekontrakter

Schjelvaag sier at satsingen mot svart arbeid og useriøse aktører er en prioritert og kontinuerlig jobb, som utføres i samarbeid med andre etater. Ulovlige steinleggere og andre lignende foretak dukker opp med jevne mellomrom.

- Det er et tilbakevendende problem. Og ofte er det ikke bare skatteunndragelser, men også overtredelser av for eksempel arbeidsmiljø, minstelønn med mere, noe vi også ser i andre bransjer, sier han.

Hauge mener noe av problemet er at dette er bransjer som ikke har krevd spesiell sertifisering.

- I en bransje som maler eller murer har det vært mange useriøse aktører, og tidligere har det spesielt kommet mange fra Øst-Europa som har ført til prisdumping. Offentlig sektor har gjort en god jobb, blant annet gjennom bestillerkompetanse og krav om for eksempel faglærte på arbeidsplasser, så det går i riktig retning, sier Hauge.