Stavanger: 43 år gamle Musk er en av de som grunnla Tesla, og han er i dag styreleder, administrerende direktør og produktarkitekt i Tesla Motors.

Han ga intervjuer til tre medier under sitt korte opphold i Stavanger, og spørsmålene måtte helst sendes på e-post på forhånd. I dag skal Musk snakke om forandringer innen energiindustrien på ONS (se fakta) sin konferansedel.

– Hvorfor kommer du og snakker på en oljemesse?

– Jeg ser det som at jeg skal snakke på en energikonferanse, olje handler jo om energi. Jeg tror mange sjefer innen oljeindustrien er nysgjerrige på framtiden etter oljen. For alle vet jo at oljen vil ta slutt en gang. Så det handler om den langsiktige planen. Hvordan forandrer vi energimarkedet bort fra olje? Det tror jeg er noe av grunnen til interessen, sier Musk til Aftenbladet.

– Men hovedgrunnen til at jeg er her, er ærlig talt at Norge har vært veldig bra for Tesla, og jeg ønsker å gi tilbake så mye personlig som jeg kan. Når noen viktige folk i Norge ber meg om å komme og snakke, stiller jeg opp, sier Musk.

Svaret til kritikerne

– Det finnes en del «Tesla-hatere» der ute, som mener at elbiler er en miljøbløff, og at produksjonen av en Tesla ikke er miljøvennlig. Hva er ditt svar til dem?

– En Model S er svært miljøvennlig. Energikostnaden ved å lage en Model S er den samme som en bensinbil av samme størrelse og vekt. Ta en Mercedes eller en Audi i samme klasse og vekt, og energikostnaden er omtrent den samme. Mange sier at batteriet er så lite miljøvennlig, men hovedkomponenten i batteriet er nikkel. Nikkel er også hovedkomponenten i rustfritt stål, og i bestikk. Litium står for en prosent av batteripakken, og ellers er det normale ingredienser i batteriet. Sammenligner du en Model S med en liten bensinbil, er det såklart en forskjell. Poenget mitt er at hvis du sammenligner en pære med et eple, er det ikke det samme, sier Musk.

– Men når det gjelder bruken av bilen, og en ser på CO2-utslipp per mil, særlig i et land som Norge med vannkraft, så er det ingen sammenligning. Skal du sammenligne Model S og en Mercedes da, vinner Model S med ti ganger mindre utslipp, sier Musk.

– Det kommer dessverre mye feilinformasjon fra olje- og gassindustrien. Det er en bra bok som heter «Merchants of Doubt». Denne boken viser hvordan det i USA er de samme selskapene og de samme folkene som i sin tid markedsførte sigaretter som sunt og lite helsefarlig, som nå kjemper på vegne av olje- og gassindustrien. Og de bruker de samme argumentene som når de forsvarte sigaretter. Det er mye «forskere er uenige» eller at «forskningen ikke gir klare svar». Og så er det 97 prosent av forskerne som mener at samfunnet må bort fra å basere seg på olje. Det er uenighet, men den er ikke stor. Det er også tre prosent av befolkningen som tror det er folk fra fremmede planeter på jorden. Så hovedbudskapet mitt er at eiere av Model S definitivt skal føle seg sikre på at det at de kjører en svært miljøvennlig bil, sier Tesla-sjefen.

- Norge viktig

Han sier at Norge har vært viktige for utviklingen av Tesla Motors.

– Norge er og har vært et veldig viktig marked for oss. Fram til nylig var det nest største bak USA, men Kina er nå oppe på andreplass. Norge er fortsatt svært viktig for oss, for det er en slags test på hva det fører til når antallet elbiler når et visst antall. I USA og Kina er markedet for biler så stort i volum, mens det er lettere å se i Norge hva som må til for å ha mange elbiler på veien, sier Musk.

Han påpeker likevel at det bare er rundt én prosent av bilene i Norge som er elbiler, men at det er klart mest i verdensmålestokk. Musk mener at det ikke bare er de økonomiske elbilfordelene som gjør Norge til elbil-land nr. én i verden.

– Det er mange elementer som spiller sammen. Det er lett å konkludere med at grunnen er elbilfordelene, og Norge har flotte fordeler for å få flere over på elbil. Jeg håper disse fordelene fortsetter så lenge som mulig. Norge har også en rekke kunder som brenner for elbiler, og det slår ut på salgstallene mye mer enn for eksempel i Danmark. Danmark har også flotte fordeler for elbil, og har korte avstander, men der har ikke salget tatt av. Jeg tror helt ærlig at innsatsen til elbil-entusiastene i Norge har bidratt til å få salget opp på et såpass høyt nivå, sier Musk.

SUV-versjon neste år

Siden batterier er en viktig del av Teslas biler, er selskapet i ferd med å bygge en kjempefabrikk i USA som skal få ned prisen på batterier.

– Den vil bli større enn alle batterifabrikkene i verden til sammen. Den fabrikken vil være viktig for produksjonen av vår Model 3, som skal være en elbil med lang rekkevidde for massemarkedet, aier han.

Tidligere har Musk sagt at Model 3 vil ha en rekkevidde på rundt 300 kilometer, og koste rundt halvparten av en Model S. Startprisen på en Model S i Norge er 461000 kroner.

– Vi håper å ha en Model 3 klar for produksjon om to og et halvt til tre år. Før den tid skal vi begynne å produsere Model X, vår SUV-versjon. De første bilene vil vi levere og få testet ut i California, så de første norske kundene får nok bilen om rundt ett år: høsten 2015, sier Musk.

Full åpenhet: Artikkelforfatteren kjører en Tesla