– Konfliktnivået mellom boligkjøper og boligselger er i dag veldig høyt. Hver fjerde boligkjøper klager på kjøpet.

Det sier advokat Dag Are Børresen i Help Forsikring til Adresseavisen. Og Børresen bør vite hva han snakker om. Siden Help startet med å tilby boligkjøperforsikring i 2005, har selskapet bistått ikke mindre enn 25 000 boligkjøpere som har vært i konflikt med selger.

Selskapet bistår i dag en stor andel av de tusenvis av kjøperne som hvert år havner i en bolighandels-konflikt.

Borer hull i vegger

Som Adresseavisen skrev i går, vil de aller fleste eiendomsmeglere fra nyttår ta i bruk en ny standard for boligtaksering. I denne legges det opp til en grundig gjennomgang av boligen. Nær tusen punkter skal sjekkes og takstmannen vil bore hull i vegg og gulv for å avdekke fukt og andre skader i bygningen.

I tillegg må selger dokumentere langt mer enn det som forventes i dag.

Formålet med å innføre den nye standarden, er å få ned det høye antallet konflikter i kjølvannet av bolighandler i Norge.

– Vi så at det mange steder i landet var for dårlige takstrapporter. Dårlige rapporter gir i sin tur grunnlag for konflikter. At vi nå innfører en ny bransjenorm er sånn sett god forbrukerpolitikk, uttalte Christian V. Dreyer, administrerende direktør i norske eiendomsmeglernes bransjeorganisasjon Eiendom Norge.

Også Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet, var tilfreds.

– Vi er veldig tilfreds med at både kjøpere og selgere nå kan se frem til en tryggere bolighandel, sa han.

Ikke arbeidsledig

Børresen er også optimistisk, men tror ikke Help vil selge mindre forsikringer når ny standard trår i kraft.

– Jeg håper antallet konflikter vil gå ned, men jeg tror ingen advokater som jobber med dette blir arbeidsledige. Feilkilder vil finnes og vi får nok å gjøre også fremover, sier Help-advokaten.

Børresen begrunner sin skepsis med at lovverket fortsatt vil være uendret.

Mye skjønn

– Der er det stort rom for skjønn og tolkninger. Det vil fortsatt bli spørsmål om hvor langt selgers opplysningsplikt går, om hvilke forventninger kjøper kunne ha til boligen, ut fra opplysningene som er gitt, med mer. Og med mer informasjon i en takstrapport åpner man opp for at flere skjønnsmessige tvister kan tas, sier advokaten.

– Samtidig er det veldig bra at den nye rapporten er omfattende på de kostbare delene av boligen som tak, våtrom og kjeller. Det er grunn til å være optimist, men det vil fortsatt kreve oppmerksom innsats fra både kjøper og selger og deres medhjelpere underveis i prosessen for få ned konfliktnivået, legger Børresen til.

Som Adresseavisen skrev tirsdag 26. august, vil takstmannen fra og med nyttår gå grundig til verks for å sjekke om boliger som skal legges ut for salg har feil eller mangler. Foto: Faksimile fra Adresseavisen 26. august 2014
Advokat Dag Are Børresen i Help Forsikring er optimistisk, men tror ikke selskapet vil selge mindre forsikringer når ny standard trår i kraft.