Styrmann: Ole T. Bjørnevik har overlatt den daglige driften av familierederiet Boa til Helge Kvalvik (t.v.), men har fortsatt stor glede av å møte gamle og nye bransjekolleger. Foto: BÅRD OVE MOLBERG

Trønderske milliardærer er ikke helt som andre milliardærer.

Barfot i t-skjorte og dongeri tar Olje T. Bjørnevik imot stivpyntede oljesjefer på sin private 58 fots yacht under oljemessa ONS i Stavanger. Båten har han egenhendig kjørt ned fra hjembyen, en distanse på mer enn 1500 kilometer tur/retur. Med en marsjfart på 27 knop, tok turen ned 16 timer.

Uformelt og personlig

– Det var kjempeartig. I går hadde vi to møter samtidig, ett oppe og ett nede. Vi har stor glede av å ha båten her, sier Bjørnevik.

På kveldstid er det enda litt mindre formelt. Kjentfolk stikker innom for å si hei, gjenfortelle gamle skrøner eller diskutere nye muligheter.

– Mye av det som skjer i bransjen dreier seg om personlige relasjoner. Du må kjenne dem du gjør butikk med, sier Bjørnevik.

Etter 40 år som skipsreder, har åfjordingen trukket seg ut av den daglige driften.

–Jeg er bare med som nissen på lasset og lever livets glade dager. Det er han som er sjef, vet du, sier Bjørnevik, og nikker mot Helge Kvalvik, adm. dir. i familierederiet Boa.

Som hovedeier kan Bjørnevik likevel glede seg over at hans siste baby, Nordenfjeldske Dampskibsselskap, har tatt sine første skritt. Den første båten sto ferdig ved NorYards Fosen i sommer, og er nå i arbeid i Nordsjøen.

Samtidig har skroget til søsterskipet denne uka forlatt verftet i Shanghai, og ventes å ankomme Rissa i slutten av september.

- God butikk

Foreløpig ligger Nordenfjeldske an til å bli svært god butikk. Ankerhåndteringsfartøyene trenger rater på knapt 300 000 kroner dagen for å få dekket alle kostnader, ifølge Bjørnevik. Denne uka ble et tilsvarende skip leid ut for 1,8 millioner kroner dagen.

– Markedet nå er veldig bra, men det svinger fort, sier rederen.

Boa eier tre fjerdedeler av Nordenfjeldske, men har en rekke trønderske småaksjonærer med på laget. På sikt er målet å bygge opp en flåte med seks skip. Hvor fort det vil gå, avhenger av om andre sterke kapitalmiljøer blir med på laget.

– Vi har sagt at vi ikke kan dra lasset alene, men at vi kan være med. På et eller annet tidspunkt må Nordenfjeldske stå på egne bein, og navlestrengen til Boa kuttes, sier Helge Kvalvik.

Hovedgrunnen er at Boa ønsker å prioritere sin egen flåte. Anbudspapirene til et nytt spesialskip til flere hundre millioner kroner kan bli sendt ut allerede i høst. Kvalvik har nemlig ingen planer om å kaste vrak på Boa-slagordet «brains and muscles».

– Vi i Boa vil holde oss til litt mer spesielle prosjekter som krever ingeniørarbeid, sier han.

Flytende møterom: Annethvert år i ti år har Ole T. Bjørnevik (60) kjørt egen båt fra Trondheim til Stavanger for å møte gamle og nye bransjekolleger på oljemessa ONS. Her er han på øvre dekk på 58-fotingen «Frøken Ingeborg», som ligger til kai midt i Vågen i Stavanger sentrum. Foto: BÅRD OVE MOLBERG