– Det er en helt annen verden enn jeg var vant til fra næringslivet. Å få jobbe i fattige land og se at det nytter, det gir et annet perspektiv.

Det sier Per Heggenes, administrerende direktør i Ikea Foundation. Møbelkjeden Ikea har hatt stiftelsen som eier siden 1982, og for fem år siden tok nordmannen over topplederjobben i stiftelsen som har kontor i Nederland.

– Det begynte med at vi sørget for at det ikke var barnearbeidere på fabrikkene vi samarbeidet med i India. Men så kom spørsmålet: Hvor ble det av barna som ble kastet ut av fabrikkene? Dem måtte vi ta vare på, sier Heggenes.

En stiftelse disponerer en verdi som skal gis til et bestemt formål, oftest et veldedig. I år vil Ikea gi nesten en milliard kroner til prosjekter som forbedrer mulighetene for fattige barn, de fleste i Asia og Afrika. Nesten en million kroner kommer fra kosedyrkampanjen, hvor én euro per solgte bamse går til Unicef.

Hjelper businessen

I går arrangerte Sparebank1 SMN og Allegro Kapitalforvaltning sitt årlige Stiftelsesforum. Her deltok Heggenes.

– Men er det Ikeas jobb å hjelpe fattige barn?

– Det er en klar oppfattelse blant ledelsen at å gjøre gode ting også er bra for businessen. Vi har en bedriftsfilosofi som innebærer at vi tar et sosialt ansvar. Det tar vi på alvor. En klar sosial profil gjør det lettere å rekruttere gode folk, og de blir lenger, sier Heggenes. Og så skader det slett ikke at det drypper på dem som trenger det mest.

– Ikea har fokus på bærekraftig utvikling. Vi har gjort store investeringer i fornybar energi. Vi selger også solcellepaneler, og har kun varer laget av bærekraftig bomull og trevarer. I tillegg samarbeider vi med organisasjoner som Unicef og Redd Barna, dette vil komme rundt hundre millioner baarn til gode med de investeringer vi har gjort nå, sier Heggenes.

Ikea Foundation har også nylig designet en flatpakket flyktingehytte som kan erstatte telt i flyktningeleirer.

Ute i felt

Selv er Heggenes ofte ute i felten, og ser at pengene fra stiftelsen faktisk kommer dit de skal.

– Jeg har tidligere kun jobbet i næringslivet, jeg har ingen bakgrunn fra bistand. Ikea-eier Ingvar Kamprad mener dette er viktig, nettopp fordi jeg har en annen type kompetanse, sier Heggenes.

Toppsjefen har i dag 200 reisedøgn i året, oftest til fattige deler av verden. Til Trondheim kom han rett fra Tibet.

– Ikea er en suksess, og vi føler det er riktig å gi noe tilbake.