Planen og ønsket var å overta Ica-kjedens distriktsbutikker Matkroken og etablere en kjede av småbutikker kalt Lykke liten. Men så kom Coop dem i forkjøpet.

– Lykke liten-konseptet er ikke lagt på is. Det er skrinlagt, sier Christian Lykke, styreleder og eier i I.K. Lykke som eier Bunnpris-kjeden.

Nederlaget kom på toppen av et blodrødt 2013, med et driftsunderskudd på 51,5 millioner. Å unngå røde tall på bunnlinja er nå det som teller aller mest for Bunnpris-eieren. Da står ikke ekspansiv vekst på Lykkes «må gjøres»-liste.

Les også: Bunnpris-eierne starter ny butikk-kjede

Det går likar no

Og så langt i 2014 ser han ut til å ha riktig oppskrift. Tallene frem til 31. august 2014 viser mye penere tall enn fjoråret: Driftsresultatet ligger per andre tertial på 17,5 millioner, mot minus 8,8 i samme periode i fjor.

– Det er veldig mye bedre enn i 2013, men vi er ikke fornøyde av den grunn. Vi ligger og vipper rundt null egentlig med de små marginene vi opererer på. Men får vi 15-20 millioner i pluss når året er omme, så er det bra, sier Lykke.

Forbedringen kommer i hovedsak fordi kjeden i fjor tok et tap på om lag 20 millioner kroner for å kvittet seg med leiekontrakter for tre-fire butikker som gikk med for store underskudd. I tillegg har kjøpmennene blitt bedre til å unngå svinn, samt at ni av dem er gått over fra å være disponenter ansatt i Bunnpris, til å bli franchisetakere for kjeden.

Klarer Bunnpris plussen i år, vil kjeden de siste fire årene ha annethvert år i pluss og i minus. Dét er ikke godt nok grunnlag for noen særlig vekst i kjeden, mener Christian Lykke.

Veksten stagnerte

Siden han kom inn i familiebedriften i 2000, har Bunnpris vokst fra 60 til dagens 212 butikker. Men de hårete planene de la etter rekordåret 2008 ble bare delvis oppnådd. De siste par årene har veksten i antall butikker stagnert.

– Veksten var voldsom frem til 2010-2011. Men etter det har vi ikke hatt musker til å vokse så raskt som vi så for oss i 2008. Og de butikkene vi satset på slo ikke til fort nok. Det viktigste er ikke å gå tom for penger. Da må vi heller bruke litt mer tid, sier Lykke.

Usikkerheten rundt Icas fremtid har preget dagligvarehandelen siden Norgesgruppen og Ica først varslet ønske om innkjøpssamarbeid i 2012. For Lykke betydde det at planer ble lagt på is på grunn av usikkerhet rundt betingelser for de andre aktørene.

– Da prioriterte vi heller å pusse opp eksisterende butikker enn å bruke mye penger på å åpne nye butikker, sier Christian Lykke.

Mindre markedsandel

Imens klipper konkurrentene snorer for nye butikker i relativt høyt tempo. Kiwi, som eies av Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop er mange ganger større enn Bunnpris målt i markedsandeler. Og forskjellen kan komme til å øke.

Les også: Kiwi vil ta opp kampen med Rema og Coop

– Vi skal åpne 10-15 butikker neste år, flest på Vestlandet. Men vi har ikke råd til å vokse i den grad som må til for å øke eller opprettholde markedsandelen vår. Da må vi ha større vekst enn det jeg syns er behagelig. Jeg skal jo sove om natta, sier Lykke.

Rema redningen

Redningen i den harde dagligkonkurransen er innkjøpsavtalen med Rema 1000, som de to Trondheims-familiene Lykke og Reitan signerte i 2010. Både Rema og Bunnpris har tjent på denne avtalen, påpeker Lykke.

Ifølge Dagens Næringsliv var de to enige om at Bunnpris skulle prøve å kjøpe Ica, med hjelp av et internasjonalt oppkjøpsfond. Christian Lykke vil ikke gi noen kommentar til om dette stemmer eller ikke. Men hadde et slikt salg blitt gjennomført, ville Bunnpris/Rema hatt 37,8 prosent markedsandel og en innkjøpsmakt overfor leverandørene som ga større rom for priskutt ut til kundene.

Isteden trakk altså Coop det lengste strået og blir sammen med Norgesgruppen desidert største dagligvareaktør i landet.

– Situasjonen endres fra fire til tre innkjøpskanaler på dagligvare i Norge. Bunnpris må uansett henge på en av dem, og for vår del har det ikke noen direkte betydning, sier Lykke.

– Har det vært spørsmål om å selge Bunnpris til Rema 1000?

– Vi er blitt spurt mange ganger av ulike aktører. Men jeg ser ikke for meg å selge. Så lenge vi driver i pluss, er dette en grei plassering av penger.

Selger ikke: Bunnpris-eier Christian Lykke sier han vil ikke selge, selv om det går trått i blant. – Vi har alltid vært en liten kjede. Og det går bra ennå, sier han. Foto: Marianne Tønset