Et nytt Enova-tilskudd for energitiltak i bolig, konkrete planer for å gjøre transportsektoren renere, mer penger til energi- og klimatiltak og nye energimål.
Det er hovedtrekkene i den nye avtalen mellom Enova og Olje- og energidepartementet som signeres i dag. Avtalen kan bety at det drysser mer penger ned på energibevisste boligeiere, og at forholdene legges bedre til rette for mer klimavennlige biler.
Lettere for boligeiere
Enova forvalter i dag energifondet, som finansieres av avkastningen fra Fondet for klima og energi, som er på i overkant av 50 milliarder kroner. I år planlegger Enova å bruke i overkant av 2,5 milliarder kroner.
Noe av pengene kommer til å havne hos boligeiere som ønsker å innføre tiltak for å energieffektivisere boligen.
- Enova-tilskuddet er nytt av året, og fungerer slik at boligeiere kan velge mellom tolv ulike tiltak for energieffektivisering, og få støtte fra oss. I motsetning til tidligere ordninger, hvor boligeierne har måttet søke på forhånd for å få støtte, er det nå nok å sende inn kvitteringen på arbeidet til Enova i etterkant. Vi vil da frigi støtten som prosjektet utløser innen tre uker, sier direktør for strategi og kommunikasjon i Enova, Geir Nysetvold.
Tiltakene som man kan få støtte til finner du på Enovas hjemmesider.
Nye mål for energisparing
I avtalen mellom Enova og departementet er det lagt inn et konkret mål på at Enova skal bidra til energi- og klimaresultater som samlet tilsvarer minimum sju terawattimer (TWh) innen utgangen av 2016.
Avtalen er i realiteten en forlengelse av en fireårsavtale som ville ha gått ut i 2015, og tilsa at Enova skulle vise til resultater på minst 6,25 TWh. Men den inneholder også andre mål, som for eksempel reduserte klimagassutslipp i transportsektoren. Fra og med i år har Enova tatt over oppgavene Transnova hadde på dette feltet.
Mer effektiv transport
Transportsektoren utgjør ifølge Nysetvold 1/3 av utslippene i Norge, og en stor del av disse utslippene kommer fra personbiler. Det betyr at en viktig del av Enovas oppgaver blir å legge bedre til rette for mer klimavennlige biler, busser, tog og skip.
- Målet er å redusere utslipp. Vi er bedt om å redusere utslipp ved bruk av mer effektiv og energivennlig energi, og mer klimavennlige transportformer. Vi skal også bidra til å redusere transportomfanget, sier Nysetvold.
Ny strategi for elbil-lading
- Betyr det at dere vil bidra til å bygge ut ladestasjoner for elbiler og hydrogenbiler over hele landet?
- Vi blir nok ingen drivstoffkjede, for å si det sånn. Men vi er bedt om å fremme en strategi for ladestasjoner og elbiler. Det har vi tenkt å gjøre innen sommeren, sier Nysetvold.