Våren byr på en rekke nyheter inne karriere- og ledelseshåndbøker.

Felles for flere av bøkene er at de vil inspirere innenfra og gjøre oss både mer forståelsesfulle og viljesterke. Det mener de vil sette fart i karrierer og gjøre ledere bedre, og flere av bøkene skrives i jeg-form.

– Stemmer inntrykket om at vårens karrierebøker er mer personlige enn de tradisjonelt har vært?

– Det korte svaret er vel egentlig tja, sier forlagsredaktør i Universitetsforlaget Erik Juel, og utdyper:

– Flere forfattere tyr til og blir oppfordret til å ty til jeg-formen, istedenfor det kongelig vi. Eksempler på mer personlige bøker finnes. Boka «Godt nok for de svina» av Anita Krohn Traaseth hører til under ledelessjangeren i vid forstand. Den boka var så vidt jeg forstår både personlig og privat inntil det litt ubehagelige. Fagbokforlaget hadde i fjor en bok som het «Frist meg ikke inn i ledelse» om en reklamemann som beskriver hvor feil det var for ham å bli leder. Men om disse og noen til utgjør en trend?

Forlagsredaktør Juel er litt usikker. Men jo da, også Universitetsforlaget tar det ganske personlig denne våren.

– Vi prøver å unngå det private i fagbøkene, men de må gjerne være personlige. Vi har tre nye ledelsesbøker som kan falle inn under denne kategori som har kommet eller kommer i løpet av våren, sier Juel.

Universitetsforlagets nye karrierebøker

«Tilpasset ledelse – kunsten å lede et mangfold av individer» av Jan Spurkeland. – Denne handler om hvordan en leder kan forstå individet, det hele mennesket og også det private, og tilpasse sin måte å lede på deretter. Spurkeland har hatt suksess med bøker med en personlig stil i mange år og i så måte er det heller trenden som har tatt ham igjen enn motsatt, sier Juel.

«Kulturbevisst ledelse» av Bjørn Hennestad.– Boka er om viktigheten av å forstå hvordan og hvorfor en organisasjonskultur oppstår. Hvordan den påvirker og filtrerer måten vi ser verden på, og hvordan ledere kan lese og påvirke kulturen. Den burde være obligatorisk lesning for alle ledere og spesiallesning for alle som ropte på organisasjonskultur i kjølvannet av Utøyatragedien.

Boka kommer i juni.

«Makt og påvirkning» (arbeidstittel) av Endre Sjøvold. – Denne boka handler om hvordan vi skal forstå og lese makten rundt oss. Gjennom et rammeverk og et vel av gode eksempler viser forfatteren oss hvordan vi blir påvirket av forskjellige typer makt, ofte uten selv å være det bevisst. Denne vil være nyttig for absolutt alle som jobber i og med en organisasjon.

Også Gyldendal Akademisk ber forfattere snakke rett til leserne.

– Om det er en trend mot et mer personlig fokus i ledelses- og karrierebøker? Det blir ren synsing fra min side, men tenker man lønnsomhet i utgivelser, som forfattere og forlag gjerne gjør, er det en helt naturlig og nødvendig strategi å knytte noe personlig og nasjonalt til slike utgivelser, sier salgs- og markedssjef Christian Haugsnes i Gyldendal Akademisk .

Gyldendal Akademisks sine nye karrierebøker:

«Medarbeiderundersøkelser gjennomført – hva nå?» av Marianne Hauan Molstad og Tone Aarum Sæter.Denne boka retter seg til ledere med personalansvar, og er en praktisk håndbok for hvordan du kan følge opp medarbeiderundersøkelsen i praksis når resultater foreligger.

«Business Model Generation» av Alexander Osterwalder. – Denne kommer endelig på norsk i mars, sier Haugsnes. Boka skal gi solide, enkle og velprøvde verktøy for å forstå, utforme, bearbeide og implementere forretningsmodeller. Dette er, ifølge forlaget, en praktisk, inspirerende håndbok for alle som skal forbedre en forretningsmodell – eller skape en helt ny.

Ellers kommer både «Karriereveiledning og livskvalitet» av Mette Manus og «Mellomlederen» av Ole Hope etter påske.

Viktig med viljestyrke

Kagge forlag lanserer i mars «Det beste i deg. Tren din viljestyrke» av Tom Karp. Her heter det at viljestyrke er den viktigste ressursen for å lykkes, og med å trene denne prioriterer du riktigere og får mer balanse i livet.

– Boka er litt personlig, men mest av alt presenterer den forskning på viljestyrke, sier informasjons- og kommunikasjonssjef Raymond Vik i Kagge forlag.