Tirsdag 3. mars legger Reitangruppen og Rema 1000 frem fjorårsresultatet. At de i fjor er blant dem som lykkes i lavpris, er allerede klart.

De offisielle tallene for markedsandeler i dagligvarehandelen, utarbeidet av analysebyrået Nielsen, viser at Norgesgruppen og Rema 1000 vokser på bekostning av Coop, Ica og Bunnpris.

Opp Trøndelag

Reitan-eide Rema 1000 har i løpet av fjoråret økt fra 23,1 prosent i 2013 til 23,7 prosent markedsandel i 2014. Norgesgruppen, som eier Kiwi, Joker, Spar, Ultra og Meny, har økt sin markedsandel med like mange prosentpoeng som Rema og tok inn 39,9 prosent av de 160 milliarder kronene norske dagligvarekunder la igjen i fjor.

Men det er ikke bare på landsbasis de fortsatt to største aktørene blir større. Også i Coop-bastionen Trøndelag spiser Rema og Norgesgruppen andeler, ifølge markedstall Adresseavisen har fått fra Trondos.

For selv om Trondos selv, ifølge adm. direktør Torbjørn Skei, øker sin markedsandel med syv prosent på dagligvare, går Coop utenfor Trondos' nedslagsfelt ikke like bra i Sør-Trøndelag.

– Trondos har tatt andeler på dagligvare, men Coop har tapt andre deler av fylket, sier Skei.

Ifølge regionale tall Adresseavisen har fått tilgang til, har Coop i Sør-Trøndelag ned fra 40,3 prosent i 2013 til 39,9 i 2014. I Nord-Trøndelag går Coop opp 0,1 prosentpoeng til 51,5 i 2014.

Les også: Begge mener de stjeler kunder

- Mye på ett år

Rema og Norgesgruppen tok i fjor markedsandeler i begge fylkene. I Sør-Trøndelag har Rema økt med 0,8 prosentpoeng på et år. Mye, mener regiondirektør Brynjar Hovstein i Rema 1000 Region Midt-Norge.

– Det er to faktorer som bestemmer vekst, og vi har hatt vekst begge: Både grei økning i eksisterende butikker og også åpnet nye butikker som gir utslag. Vi har stort sett alltid gått frem, men nesten ett prosentpoeng på ett år, er en kraftig økning, sier Hovstein.

Vi la i fjor igjen 10,3 milliarder kroner i dagligvarebutikkene i Sør-Trøndelag, opp fra 9,9 milliarder i 2013. 28,8 prosent av det vi handlet for, har Rema 1000 tatt inn, mot 28,1 prosent i 2013. I Nord-Trøndelag har Rema økt fra 19,8 prosent til 20,0 prosent.

Grønn offensiv

Norgesgruppen, og særlig Kiwi, har hatt en uttalt og merkbar offensiv i Trøndelag og har i løpet av fjoråret åpnet flere nye butikker i regionen. Det merkes også på markedsandelene, og Norgesgruppen gikk opp fra 11,3 prosent i 2013 til 12,6 i 2014 i Sør-Trøndelag. I Nord-Trøndelag økte de fra 16,6 til 17,5 prosent i fjor.

Les også: Kiwi opp nesten 20 prosent

De to miste aktørene i norsk dagligvarehandel, Ica og Bunnpris, tapte i fjor markedsandeler. Denne uken skal Konkurransetilsynet svare på om Coop får kjøpe Ica og dermed styrke sin markedsposisjon. Enn så lenge er tallenes tale klare for Ica: De taper fortsatt terreng og synker i markedsandel både på landsbasis fra 11,1 til 10,5 prosent og i Trøndelag fra 7,3 i sør og 6,8 i nord, til henholdsvis 6,7 og 6,2 i 2014.

Les også: Ica-svaret klart om to uker

Bunnpris ned

Bunnpris åpnet nesten ingen nye butikker i fjor, og gikk fra en markedsandel på 3,6 til 3,4 på landsbasis og tapte også terreng i Trøndelag: Fra 13,1 til 12,0 i Sør-Trøndelag og fra 5,4 til 4,8 i Nord-Trøndelag.

– Vi har mange posisjoner her, og ikke så mange hvite flekker på kartet, så når konkurrentene åpner mange butikker så får vi totalt sett en mindre andel av markedet. Dette er spesielt merkbart i Trondheim, sier styreleder i I.K. Lykke og Bunnpris-eier, Christian Lykke.