– Det vil komme noen bomstasjoner mellom Trondheim og Steinkjer, men om det blir fem, syv eller ni er vanskelig å si, sier Steinkjer-ordfører Bjørn Arild Gram (Sp), som leder det trønderske samarbeidsforumet for vei og bane.

For første gang legges det nå planer for hele strekningen mellom fylkeshovedstedene i Sør- og Nord-Trøndelag, der både vei og jernbane skal rustes opp.

Målet er å kutte reisetiden på jernbanestrekningen mellom Trondheim og Steinkjer fra to timer og seks minutter ned til én time og 19 minutter. På E6 er målet 90-sone hele veien, og en reduksjon i reisetiden på rundt en halvtime til én time og 20 minutter.

Men prosjektet koster. Da den såkalte konseptutvalgutredningen (KVU) ble klar i 2011, var prislappen på rundt 23 milliarder kroner. Nå har prisstigning og endringer sendt kostnadene opp til rundt 30 milliarder kroner, selv om dette er et veldig grovt anslag, ifølge Gram.

Kommer bomstasjoner

Kostnadene er omtrent jevnt fordelt mellom vei og jernbane. Til veiutbyggingen må også bilistene bidra med bompenger, men med hvor mye er fortsatt uklart.

På E6 fra Trondheim står det allerede bomstasjoner, og her er spørsmålet om hvor grensen mellom penger til Miljøpakken i Trondheim og penger til E6-utbyggingen skal gå. På strekningen fra Stjørdal til Steinkjer er det gjort prinsippvedtak om bompengeinnkreving i alle de berørte kommunene, ifølge Gram.

– Skal du få et prosjekt med i NTP (Nasjonal transportplan, journ.anm.) så må man bidra selv. Det vil koste noe å forflytte seg på denne strekningen, men tallene er ennå ikke klare. Men det er betydelig trafikk på strekningen, så det er også et betydelig bompengegrunnlag, sier han.

Gram sier at de ønsker å holde bompengeandelen så lav som mulig, og håper å få den under 50 prosent. Det betyr likevel at bilistene kan bli nødt til å betale opp mot syv-åtte milliarder kroner i bompenger, selv om tallene er usikre.

– Budskapet fra samferdselsdepartementet er at bompengeandelen i nye prosjekter skal ned. Det er ikke alt regjeringen sier som vi bryr oss om, men dette lytter vi til, sier Gram.

Tre strekninger

Veiutbyggingen er delt opp i tre strekninger, der man har kommet lengst på strekningen mellom Ranheim og Værnes. Der utarbeides det reguleringsplaner for hele strekningen, inkludert nye tunnelløp med fire felt.

Kostnadsoverslaget er på 5,5 milliarder kroner, og prosjektet ligger inne i NTP for 2014-2023.

Neste strekning er fra Kvithammer til Åsen. Der er en anbefalt trasé oversendt kommunene, og man håper at reguleringsplaner kan utarbeides etter at kommunedelplaner er vedtatt i 2018.

Kostnadsoverslaget for den anbefalte traseen er på rundt seks milliarder kroner, som blant annet inkluderer tunnel gjennom Forbordsfjellet i Stjørdal.

Dette prosjektet ligger nå inne i NTP, men må også bli med når planen skal gjennomgås på nytt etter fire år.

Den siste strekningen er fra Åsen til Steinkjer. Denne delen ligger ikke inne i NTP, men det er gjennomført en forstudie og man ønsker å få vedtatt en kommunedelplan i 2018.

– Må kreve vårt

Nasjonal transportplan skal gjennomgås på nytt i Stortinget våren 2017, og Gram sier at det kreves stor innsats for å sikre regionens interesser.

– Vi ser at andre regioner ikke er beskjedne når det kommer til samferdsel, så vi er nødt til å kreve vårt og legge ambisjonene på bordet, sier han.

Karin Bjørkhaug (KrF), leder for samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, sier at enighet om prioriteringene i regionen var avgjørende for at elektrifisering av Trønderbanen kom med i NTP.

Samtidig påpeker at de ambisjonsnivået for samferdselssektoren heves hver gang NTP gjennomgås. KVU-en la opp til en prosjektperiode på 30 år, men samarbeidsforumet er optimistiske med tanke på at hele strekningen kan stå ferdig innen 2030. Hvis regjeringen gjennomfører planene om et eget selskap som skal stå for store veiutbygginger, tror de det kan gå enda raskere.

Nestleder i forumet, Levanger-ordfører Robert Svarva (Ap), tror 2030 er et realistisk årstall hvis hele regionen står samlet om prioriteringene.

– Dessuten må vi ha ordentlig vei når paven kommer til Stiklestad for tusenårsjubileet i 2030, sier Svarva bare halvt på spøk.