– Jeg er fryktelig bekymret for det som nå er på gang. Fly med altfor liten kapasitet og stengt flyplass store deler av døgnet kan bli begynnelsen til slutten.

Det sier ordfører Hans Vintervold i Røros til Adresseavisen, i forbindelse med den nært forestående anbudsinnbydelsen for statlig kjøp av flytransport for perioden april 2016 til april 2020 for flyruten Røros–Oslo og seks andre ruter i Sør-Norge.

– Snekres kister for flere

Fra Samferdselsdepartementet er det kommet sterke signaler om at man igjen vurderer å lempe på kravet om bruk av fly med minimum 30 passasjerseter.

– Sammen med signaler om at Avinor planlegger å dagstenge lokale flyplasser med lang tid mellom hvert anløp, frykter jeg at det nå legges planer som vil innebære at det snekres kister for flere lokale flyforbindelser, sier Vintervold.

– Helleland må på banen

Dersom den fryktede utviklingen kommer, tror han det betyr katastrofe for flyforbindelsen Røros–Oslo. Etter kraftig vekst i flytrafikken de siste årene, truer nå en alvorlig nedtur midt i en svært oppløftende vekstperiode innen både reiseliv og viktige nyetableringer for næringslivet i regionen.

– Nå må i det minste lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Linda C. Hofstad Helleland (H) fra Sør-Trøndelag, komme på banen og slåss for kommunikasjonstilbudet i landsdelen sin, sier Hans Vintervold.

Frykter utflagging

Torbjørn Iversen, som er styremedlem i Næringsforum i Fjellregionen, sier at dagens ordning, med Widerøes to daglige rotasjoner med 30-seters fly, allerede er for smått på en rekke avganger.

– 19-seters fly vil bli for små på over 40 prosent av avgangene. Næringslivet i regionen mener at behovet snarere er å utvide kapasiteten til tre daglige avganger med 30-seters fly, sier Iversen.

Han frykter at flere av bedriftene i regionen vil vurdere å «flagge ut» om det settes inn mindre fly. Iversen fremholder at 19-seters fly har altfor liten plass og at regulariteten blir uforutsigbar fordi flyene også er langt mer utsatt for vanskelige vær- og vindforhold.

– 19-seters fly er helt uegnet, og passasjertrafikken vil stupe om de blir satt inn, sier Iversen, som også er svært urolig for at flyplassen kan bli stengt store deler av døgnet.

Avinor vurderer stengning

Divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor bekrefter at man vurderer å stenge Røros lufthavn – og andre lokale lufthavner i perioder med lange opphold i rutetrafikken i løpet av en dag.

I Midt-Norge gjelder det også Ørland, Namsos, Rørvik, Brønnøysund, Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana. Flyrutene på disse flyplassen står dessuten for tur for vurdering av nye betingelser ved anbudsinnbydelsene som skal sendes ut i 2017.

Skal spare enorme beløp

– Hva vil Avinor oppnå med dagstengte flyplasser?

– Luftfartsindustrien opplever et sterkt kostnadspress, og vi i Avinor må også effektivisere og kutte kostnader. Flyselskapene kutter i tjenester, bemanning og andre kostnader, og trafikkveksten synker. Det betyr av vi vil tjene mindre penger og må foreta tilpasninger. Målet er reduserte kostnadene og styrket konkurranseevne, sier Snekkerbakken.

Omstillingen skal gi 600 millioner kroner i reduserte årlige driftskostnader fra og med 2018, og dette tiltaket vil eventuelt være ett av mange for å effektivisere virksomheten.

– Hvilke konsekvenser kan en slik stengning få for trafikkutvikling, økonomi, reisendes trygghet, lokalt ansatte og flyplassenes utviklingsmuligheter?

– For tidlig å konkludere

– Stengningen vil skje i perioder uten ordinær rutetrafikk, og vil dermed ikke ha noen konsekvenser for våre kunder. På kort sikt er det ikke aktuelt å si opp ansatte. Her snakker vi om å arbeide smartere og utnytte ressursene og tiden bedre.

– Hva blir den reelle besparelsen dersom ikke antall ansatte i tårntjeneste og flyplassdrift samtidig reduseres?

– Vi er fremdeles i en vurderingsfase, og det er for tidlig å si noe om når vi igangsetter dette, og hvor mye penger vi vil spare på det, sier Margrethe Snekkerbakken.

Spår utflagging: Torbjørn Iversen i Næringsforum i Fjellregionen tro flere bedrifter vil «flagge ut» dersom flytilbudet svekkes. Foto: GEIR TØNSET