Med 776 butikker og en årsomsetning på over 50 milliarder kroner, er Rema en av de virkelige storfiskene for nordiske banker.

Etter en anbudsrunde som nylig ble avsluttet, ble Danske Bank utpekt som Rema-selskapenes nye dagligbank, forteller landsjef Tone Lunde Bakker.

– Det som skiller oss mest fra de andre nordiske bankene, er at vi har en felles it-plattform på tvers av landegrensene. Den kan brukes av Rema i både Norge, Danmark og andre land de er til stede, og er en viktig grunn til at valget falt på oss, sier hun.

Hver enkelt butikk i Remasystemet drives av selvstendige kjøpmenn.

– De er ikke omfattet av avtalen, men vi har ambisjoner om at flest mulig skal bli kunder hos oss, og kommer derfor til å gi et godt tilbud til alle kjøpmennene. Man vil kunne hente ut større effektivitetsgevinster jo flere som går over, sier Lunde Bakker.

Mer drahjelp fra København

Det siste halvåret har Danske også blitt hovedbank for sjømatkonsernet Norway Royal Salmon og Akva Group. Kundeveksten markerer at Danske igjen er en blitt en bank å regne med i det norske markedet, både for bedrifts- og privatkunder, mener Lunde Bakker.

– Vi ser en helt annen glød hos de ansatte nå som vi begynner å vinne kunder og markedsandeler igjen. Det er selvforsterkende, sier hun.

Finanskrisen og problemer i dansk økonomi gjorde at Danske Bank tok et steg tilbake, både i Norge og i andre land. Nå vokser omsetningen igjen, og det samme gjør innskudds- og utlånsporteføljen.

En fullstendig omorganisering banken gjorde for to år siden, begynner å bære frukter, ifølge Lunde Bakker. Samtidig er konsernets problemengasjementer i Danmark og Irland blitt mindre tyngende.

– Det har påvirket hele konsernet, men nå føler jeg at alt går i riktig retning, sier Lunde Bakker.

Skjerper appetitten

Overskuddet i den norske virksomheten økte med sju prosent til 1272 millioner kroner i første halvår, viser den siste regnskapsrapporten som ble offentliggjort i går.

Konsernets norske toppsjef Thomas Borgen har blinket ut privatmarkedet i Norge og Sverige som to av de fremste satsingsområdene. Med unntak av de aller yngste kundene, legger ikke Danske opp til noen priskrig mot DnB, Nordea og SMN. Nye kunder skal vinnes på «gamlemåten», gjennom god service og nye teknologiske løsninger.

– Veksten skal værer lønnsom, understreker Lunde Bakker.