Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

Trente mindre - ble i bedre form

  •   Torunn Aarøy
Å trene mange økter, betyr ikke nødvendigvis at formen blir bedre. - Trener du for hardt reagerer kroppen med at den blir dårlig og overtrent, sier lege Harald Edvard Mølmen. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Å trene mange økter, betyr ikke nødvendigvis at formen blir bedre. - Trener du for hardt reagerer kroppen med at den blir dårlig og overtrent, sier lege Harald Edvard Mølmen. Foto: Illustrasjonsfoto

Trente mindre - ble i bedre form

De som trente tre ganger i uken kom i bedre form enn de som hadde åtte treningsøkter i uken.
Dette leses nå:

Ny forskning:

Mettet fett er ikke så farlig likevel

Men Helsedirektoratet vil ikke endre rådene til hva folk bør spise.

- Synd at man kan bløffe seg til tusenlapper så lett

«Sjuminutterstrening» lover effekten av trening i over en time. - Det er helt umulig, mener professor.

Sif (14) og Siri (11) har gått, syklet og padlet Norge på tvers

Ferieturene til denne familien er ikke som alle andres

I 2009 mistet Pia-Camilla (38) mannen i en ulykke

Hun har funnet sin måte å takle sorgen. Løping ble Pia-Camilla Tømmernes' terapi.

- Vil du krysse Grønland med meg om fem dager?

Spørsmålet kom fra en vilt fremmed. Camilla Ringvold (34) kunne ikke si nei.

Slik forberedte Kent Roger (25) seg til 71 grader nord

Trente knallhardt mens han var i permisjon med tvillingene Tiril og Teodor (2).

Solgte leiligheten og flyttet ut i naturen

Elise Theoline Skagøy (26) og Andreas Skagøy (26) hadde en drøm. Nå lever de midt i den.

- Du må like å få litt oppmerksomhet

Slik kom Torstein (57) seg i form.

Familien drømte om mindre skjermtid og mer utetid. Derfor satte de seg et mål

- Ungene krangler mindre og vi voksne har fått mer energi, sier Ingebjørg Eitrheim Nondal (30).

Slik løper du smart i mørketida

Lysende effekter og funksjonell bekledning gir drahjelp til utendørs trening i den mørkeste årstiden.

Trener du for hardt reagerer den med at blir dårlig og overtrent, den klarer ikke å svare på belastningen den er blitt utsatt for.

Harald Edvard Mølmen
Lege Harald Edvard Mølmen ble overrasket over å finne ut at de som trente minst hadde størst forbedring i kondisjonen. (Foto: Privat )

Lege Harald Edvard Mølmen ble overrasket over å finne ut at de som trente minst hadde størst forbedring i kondisjonen. Foto: Privat

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Trodde du at du kommer i bedre form jo mer du trener? Det er ikke nødvendigvis slik, viser en ny studie som denne uken ble presentert i Tidsskrift for Den norske legeforening.

- Vi ble ganske overrasket da vi så resultatene. Vi trodde at de som trente hyppigst ville komme best ut, sier lege Harald Edvard Mølmen.

Han er til daglig allmennlege i Åsgårdstrand og er tilknyttet Norges teknisk vitenskapelige Universitet. (NTNU). Denne studien inngår i hans doktorgrad ved KB Jebsen–Senter or hjertetrening. 

Medisinstudenter på hardtrening

Her trente medisinstudenter 24 økter med intervaller på 4 ganger fire. Studenter av begge kjønn var med. Men gruppen ble delt i to: Den ene gruppen tok 24 treningsøkter fordelt over åtte uker, de andre fordelte den over tre uker.

Det betydde tre treningsøkter i uken for en gruppe og åtte treningsøkter i uken for den andre.

Alle løp intervaller på tredemøller, økter som varer rundt 40 minutter inkludert oppvarming. Etter treningsperioden ble de fulgt med jevnlige tester i en hvileperiode på 8 uker.

- De som trente tre ganger i uken fikk gradvis en fremgangen i kondisjonen. Den andre gruppen som trente åtte økter i uken fikk litt bedre form i starten, men så gikk både hjertefunksjonen og kondisjonen ned, sier Mølmen. 

De som trente tre ganger i uken økte kondisjonen med 12 prosent, mens den andre bare hadde en økning på 5 prosent.

Formtopp etter 12 dager

De to testgruppene avsluttet treningen på samme tid, ettersom de som trente over åtte uker begynte før. Deretter hadde de en hvileperiode på nye åtte uker.

- Det viste seg at de som hadde trent hyppigst fikk en formtopp 12–14 dager etter at de avsluttet treningen. Det kan tyde på at kroppen da hadde fått tatt restituert seg nok. Men de kom aldri opp på nivået til de som hadde trent tre ganger i uken over åtte uker, sier Mølmen.

Han har også gjort to andre studier sin doktorgrad. Her har han testet intervalltrening tre ganger i uken på pasienter med høyt blodtrykk. Han har også testet intervalltrening tre ganger i uken på eldre friske over 70 år. Begge gruppene økte kondisjonen med 15 prosent. Det viste seg også at intervalltreningen reduserte blodtrykket like effektivt som et blodtrykksmedikament.

Vi trenger hvile

-Vi hadde derfor sett at de som trente med en viss intensitet fikk gode resultater. Derfor trodde vi at hyppig trening skulle gi enda bedre resultater, sier Mølmen.

Men slik var det ikke.

- Dette viser at vi trenger en viss restitusjon. Trener du for hardt reagerer den med at blir dårlig og overtrent, den klarer ikke å svare på belastningen den er blitt utsatt for. En toppidrettsutøver kunne kanskje hatt nytte av så hyppig trening, men ikke en vanlig mosjonist, sier Mølmen.

Det viste seg at også lungefunksjonen til de som trente 24 økter over tre uker fikk dårligere lungefunksjon som følge av treningen.

- Akkurat det er ikke lett å forklare, vi vet ikke hvorfor. Men hjerte- og lungefunksjonen normaliserte seg i løpet av hvileperioden hos alle forsøkspersonene, sier Mølmen.

Fortsatt er budskapet at det er bra med trening som får opp pulsen og gjør at du svetter. Studiene til Mølmen har vist at også eldre over 70 tar til seg trening like godt som de yngre.

- Så store treningsdoser som åtte ganger øker i uken kan virke mot sin hensikt og gjøre vondt verre. Kroppen klarer rett og slett ikke å gjøre seg nytte av all treningen, sier Mølmen.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus