Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

Trente mindre - ble i bedre form

  •   Torunn Aarøy
Å trene mange økter, betyr ikke nødvendigvis at formen blir bedre. - Trener du for hardt reagerer kroppen med at den blir dårlig og overtrent, sier lege Harald Edvard Mølmen. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Å trene mange økter, betyr ikke nødvendigvis at formen blir bedre. - Trener du for hardt reagerer kroppen med at den blir dårlig og overtrent, sier lege Harald Edvard Mølmen. Foto: Illustrasjonsfoto

Trente mindre - ble i bedre form

De som trente tre ganger i uken kom i bedre form enn de som hadde åtte treningsøkter i uken.

Vanskelig å vite hva du bør spise?

Helseminister Bent Høie lanserer Kostholdsplanleggeren.

Trym (10) gir ut kokebok for barn

Tok saken i egne hender da han måtte lage posesuppe på skolen.

Så mye mindre salt vil det bli i maten du spiser

Næringslivet er enige om å redusere saltnivået i en rekke produkter. Se oversikten. - Det vil slå ut positivt ut for helsen til alle, sier helseminister Bent Høie.

- Det er din feil at ungen din er feit

Fitnessutøver og blogger går hardt ut mot ettergivende foreldre. - Skjønner dere ikke hva dette gjør mot barna deres?

Barn med dårligere motorikk og fysisk form har lavere selvoppfatning

- Gjør det mindre synlig at noen kommer sist i mål eller bommer på avslutninger, oppfordrer forskeren bak ny doktorgradsavhandling.

- Du kan bli frisk fra diabetes type 2

Forsker hevder at det er mulig å kvitte seg med alle medisiner - men han møter motbør.

Her støter Tiril (14) mer enn sin egen kroppsvekt

- Jeg hadde psyket meg opp for å klare det, sier den unge vektløfteren.

Har man problemer, kan fysisk aktivitet være løsningen for mange, sier psykiater Egil W. Martinsen.

Trener du for hardt reagerer den med at blir dårlig og overtrent, den klarer ikke å svare på belastningen den er blitt utsatt for.

Harald Edvard Mølmen
Lege Harald Edvard Mølmen ble overrasket over å finne ut at de som trente minst hadde størst forbedring i kondisjonen. (Foto: Privat )

Lege Harald Edvard Mølmen ble overrasket over å finne ut at de som trente minst hadde størst forbedring i kondisjonen. Foto: Privat

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Trodde du at du kommer i bedre form jo mer du trener? Det er ikke nødvendigvis slik, viser en ny studie som denne uken ble presentert i Tidsskrift for Den norske legeforening.

- Vi ble ganske overrasket da vi så resultatene. Vi trodde at de som trente hyppigst ville komme best ut, sier lege Harald Edvard Mølmen.

Han er til daglig allmennlege i Åsgårdstrand og er tilknyttet Norges teknisk vitenskapelige Universitet. (NTNU). Denne studien inngår i hans doktorgrad ved KB Jebsen–Senter or hjertetrening. 

Medisinstudenter på hardtrening

Her trente medisinstudenter 24 økter med intervaller på 4 ganger fire. Studenter av begge kjønn var med. Men gruppen ble delt i to: Den ene gruppen tok 24 treningsøkter fordelt over åtte uker, de andre fordelte den over tre uker.

Det betydde tre treningsøkter i uken for en gruppe og åtte treningsøkter i uken for den andre.

Alle løp intervaller på tredemøller, økter som varer rundt 40 minutter inkludert oppvarming. Etter treningsperioden ble de fulgt med jevnlige tester i en hvileperiode på 8 uker.

- De som trente tre ganger i uken fikk gradvis en fremgangen i kondisjonen. Den andre gruppen som trente åtte økter i uken fikk litt bedre form i starten, men så gikk både hjertefunksjonen og kondisjonen ned, sier Mølmen. 

De som trente tre ganger i uken økte kondisjonen med 12 prosent, mens den andre bare hadde en økning på 5 prosent.

Formtopp etter 12 dager

De to testgruppene avsluttet treningen på samme tid, ettersom de som trente over åtte uker begynte før. Deretter hadde de en hvileperiode på nye åtte uker.

- Det viste seg at de som hadde trent hyppigst fikk en formtopp 12–14 dager etter at de avsluttet treningen. Det kan tyde på at kroppen da hadde fått tatt restituert seg nok. Men de kom aldri opp på nivået til de som hadde trent tre ganger i uken over åtte uker, sier Mølmen.

Han har også gjort to andre studier sin doktorgrad. Her har han testet intervalltrening tre ganger i uken på pasienter med høyt blodtrykk. Han har også testet intervalltrening tre ganger i uken på eldre friske over 70 år. Begge gruppene økte kondisjonen med 15 prosent. Det viste seg også at intervalltreningen reduserte blodtrykket like effektivt som et blodtrykksmedikament.

Vi trenger hvile

-Vi hadde derfor sett at de som trente med en viss intensitet fikk gode resultater. Derfor trodde vi at hyppig trening skulle gi enda bedre resultater, sier Mølmen.

Men slik var det ikke.

- Dette viser at vi trenger en viss restitusjon. Trener du for hardt reagerer den med at blir dårlig og overtrent, den klarer ikke å svare på belastningen den er blitt utsatt for. En toppidrettsutøver kunne kanskje hatt nytte av så hyppig trening, men ikke en vanlig mosjonist, sier Mølmen.

Det viste seg at også lungefunksjonen til de som trente 24 økter over tre uker fikk dårligere lungefunksjon som følge av treningen.

- Akkurat det er ikke lett å forklare, vi vet ikke hvorfor. Men hjerte- og lungefunksjonen normaliserte seg i løpet av hvileperioden hos alle forsøkspersonene, sier Mølmen.

Fortsatt er budskapet at det er bra med trening som får opp pulsen og gjør at du svetter. Studiene til Mølmen har vist at også eldre over 70 tar til seg trening like godt som de yngre.

- Så store treningsdoser som åtte ganger øker i uken kan virke mot sin hensikt og gjøre vondt verre. Kroppen klarer rett og slett ikke å gjøre seg nytte av all treningen, sier Mølmen.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus