Trente mindre, ble i bedre form

De godt trente mosjonistene trente 70 prosent mindre, men ble i bedre form.

Det er ikke alltid mengden trening som avgjør formen.

Saken oppdateres.

Mange sverger til intervalltrening. Forskere anbefaler intervaller både til hjertepasienter og hverdagsmosjonister.

Ved Københavns Universitet har idrettsforsker Thomas P. Gunnarsson nettopp forsvart sin doktorgrad om hvordan intervalltrening påvirker godt trente mosjonister med et O2-opptak på rundt 60, skriver videnskap.dk.

Les Sprek-saken om at 45 minutter trening i uken kan være nok.

Trente 70 prosent mindre

I en av studiene som inngår i doktorgraden testet Gunarsson veteransyklister. De hadde alle trent i mange år og trente 4-6 ganger i uken. I gjennomsnittlig syklet de 211 kilometer på en treningsuke.

I studien reduserte de treningsmengden med 70 prosent i syv uker. 211 kilometer i uken ble erstattet av 65 kilometer fordelt på fire treningsøkter.

Lange, moderate turer ble byttet ut med 40 sekunders intervaller to til tre ganger i uken. En til to ganger i uken trente de 3-4 minutters intervaller på sykkel.

I de korte intervallene var syklistene oppe mot makspuls, intesitet, mens de under intervalllene på 3-4 minutter presset seg mot 90-95 prosent av makspuls.

Forbedret 3-4 prosent

Den tøffe treningen hadde effekt. Syklistene ble bedre til å sprinte og fikk høyere O2-opptak. I gjennomsnitt forbedret de seg med mellom tre og fire prosent.

- Det høres kanskje ikke mye ut, men det er det når deltakerne er i så god form fra før, sier Gunnarsson.

I en annen studie har han sett på hvordan intervalltreningen påvirket forballspillere i dansk 2. divisjon. De trener og spiller kamper fem ganger i uken. Da de satte i gang studien trente de like mye, men forskerne gjorde noe med hvordan de trente de siste fem ukene av sesongen.

Fotballspilleren måtte blant annet trene 6-9 sprintintervaller på 30 sekunders tre minutters pause imellom.

Etter fem uker testet forskerne dem igjen. Da viste de en fremgang på ti prosent i en såkalt bip-test.

Flere av spillerne fikk også en bedre løpsøkonomi.

Funker for de sprekeste

Intervalltrening ser altså ut til å funke for supermosjonistene også. 

- Kroppen venner seg til trening. Kommer du med noe nytt vil kroppen tilpasse seg, sier Gunnarsson som noe av forklaringen.

Han legger til:

- Selv om både syklistene og fotballspillerne er vant til høy intensitet når de sykler eller spiller kamp, så kan vi stadig presse dem med å trene intervaller. Derfor kan kroppens tilpasning til en ny slags trening ikke forklare hele effekten, sier Gunnarsson.

Men hvorfor intervaller gir slike resultater kan forskerne fortsatt ikke helt forklare fullt ut.

- Effektene er klare, men det er fortsatt mye vi ikke vet, sier forskeren.

Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?