Man skulle tro én million kroner i premiepenger var god grunn til å melde seg på en idékonkurranse, men NTNU Technology Transfer tar ingen sjanser.

- Vi har laget en videoprojisering på kontorveggen vår, slik at folk skal bli oppmerksom på konkurransen. Vi må jo prøve noe nytt og se hva som fungerer. Dessuten fyller vi ti år i år, sier markedsføringsansvarlig Steinar Kvam ved NTNU Technology Transfer.

Kan vinne én million kroner

Selskapet arbeider med å kommersialisere forskningsresultat og gode ideer som skal komme samfunnet til gode fra NTNU, Helse Midt-Norge og Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST). For første gang arrangerer de idékonkurransen «Gullegget» hvor NTNU-ansatte som ruger på en god idé kan få én million kroner til sitt prosjekt. Fristen for å sende inn forslag er 28. februar.

Flere av de som passerer kjemiblokk 1 på Gløshaugen i Trondheim på morgen eller sen ettermiddag har nok festet blikket på veggen. Her er det et visuelt fyrverkeri av de sjeldne. Klipp og Lim Media har laget animasjonen,lyskunstner Pekka Stokke har laget installasjonen og TYD har stått forfilmopptak og regi på greenscreen.

- Vi håper at dette kan bidra til at enda flere melder seg på konkurransen. Dette er en oppmerksomhetskampanje, forklarer Kvam.

Lyser kun når det er mørkt

Siden fredag har to sterke prosjektorer blitt slått på mellom klokka 06.00 og 09.00 om morgenen og klokka 16.30 til klokka 21 for å gi forbipasserende en liten opplevelse i mørket. Prosjektet vil vare til i morgen.

- Det er litt eksperimentelt, men vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger. Folk synes det er tøft, og vi legger merke til at folk titter opp på veggen, sier Kvam.

- Ideer blir liggende i skuffer

Nå håper han at det skal renne inn gode forslag til idékonkurransen «Gullegget». NTNU har som ambisjon at universitetsfaglig virksomhet hvert år skal resultere i minimum 100 ideer med kommersielt potensial.

- Vi vil ikke at ting skal bli liggende i skuffer rundt omkring på fakultetene. Det er mange gode ideer som flyter rundt, men det er et skritt for mange å gjøre noe videre ut av det, forklarer Kvam.

Samtidig som en vegg skaper oppmerksomhet, blir det i disse dager lagt ut 3000 gullegg som skal få NTNU-ansatte til å klekke ut gode ideer. Inni gulleggene er det et par drops og en lapp med henvisning til idékonkurransen.

3000 egg blir lagt ut på campus til Gløshaugen i disse dager. Foto: NTNU TECHNOLOGY TRANSFER