Rundt juletider i 2012 ble ideen bak «Mattilbud»-appen født av kommunikasjonsteknologi-studenten Andreas Jørgensen. Han mente at det var et marked for en mobilapplikasjon som ga studentene oversikt over hvilke tilbud dagligvarebutikkene hadde til enhver tid.

Nesten 100 000

Sammen med informatikkstudentene Njaal Gjerde og Stian Bøe utviklet de mobilappen som ble lansert både på Google Play og App Store i september i fjor. Det skulle vise seg at det var et stort marked for akkurat denne type informasjon.

- Nå har vi over 95 000 nedlastinger, og tallet øker med omtrent 1000 per dag, sier Jørgensen til adressa.no.

De tre NTNU-studentene er klar over at de fleste dagligvarekjedene har egne apper, men det var ingen som hadde samlet alle kundeavisene på ett sted. Studenter har som kjent ofte dårlig råd, og en slik app vil være svært nyttig for dem som gjerne vil spare noen kroner.

- Spres med jungeltelegrafen

Nå viser det seg at appen trolig har fått et større marked enn bare studentene i Norge. Studentene har lagt merke til at det er en del kvinner i alderen 30 til 50 år som benytter seg av tjenesten.

- Jeg tror appen har spredd seg mye via jungeltelegrafen, altså at folk anbefaler den til hverandre. Det betyr igjen at det er en app som folk har nytte. Vi har også litt konkurranser iblant for å engasjere flere brukere, forteller NTNU-studenten.

Adressa.no snakket med Jørgensen i oktober i fjor, kun to uker etter at appen var lansert. Da var den lastet ned 11 000 ganger. På den tiden var det ikke snakk om verken markedsføringsmidler eller inntjening.

- Vi fikk litt pengestøtte fra Spark NTNU, og har et lite markedsbudsjett som vi kan benytte oss av. Vi er i ferd med å få til noen avtaler, og vi håper å ha en omsetning på mellom en halv og én million i løpet av 2014, forteller Jørgensen.

- Håper på økning

Dersom nedlastingen og bruken av appen fortsetter i samme takt, er Jørgensen sikker på at verdien av tjenesten vil være høyere enn det.

- Planen videre er å inngå et enda tettere samarbeid med butikkene, samtidig som vi håper på at antall nedlastinger fortsetter å vokse, sier Jørgensen optimistisk.

«Mattilbud» er ikke av den sosiale sorten som for eksempel Facebook og Snapchat, og derfor vil ikke det daglige besøket være så stort.

- Denne mandagen fikk vi vist nærmere 100 000 tilbudsaviser til forskjellige brukere. Det skal være meningen at folk oppsøker appen når de trenger å handle, og det er jo heller ikke hver dag, forklarer Jørgensen.

Studenter og andre som ønker oversikt over tilbud finner en enkel meny i appen. Foto: SKJERMDUMP MATTILBUD-APP