- Det går bedre nå, sier Ove Bjørken fra musikerpodiet, tre meter over scenegulvet.- I begynnelsen kunne vi merke sjøsyken når teknikerne kjørte plattformen fram og tilbake. Nå har de lært seg myk start og myk nedbremsing.Mattis Kleppen på kontrabass står og spiller, og kan bekrefte at det har vært en prøvetid med en del rykk og napp. Plattformen er på 3,5x8 meter - langt der nede sitter publikum. Rekkverket er, takk og pris, solide saker.

Levende musikk

- En musikal må ha akustisk, levende musikk fra ordentlige musikere, fastslår musikalsk leder og arrangør Åsmund Flaten.- Det ville vært et gedigent stilbrudd å legge for eksempel pauker og xylofon på synth, da ville mye av preget på musikken forsvunnet. Åsmund Flaten har tatt John Kanders musikk ned fra et stort arrangement på opp mot 30 musikere og til ni, men med så mye som mulig av det opprinnelige preget intakt.- Espen Andersen har bistått som noteskriver, forteller Flaten.

Skakke låter

Åsmund Flaten er ikke i tvil om at et lite orkester er et stilriktig valg. - Skal det være kabaret, eller skal det ikke? Handlingen foregår på en liten klubbscene i Berlin i 1930, og vi møter kabaretartistene på scenen og i privatlivet. Under den glade fasaden øker trykket fra den politiske virkeligheten, der nazismen holder på å vokse seg til makt. Musikken skal være med og bygge illusjonen, så her blir det en blanding av amerikansk jazz, Kurt Weill-stil, tysk ompa og sirkusmusikk, forklarer Åsmund Flaten.- Det er musikk i spenning mellom smilet og gråten. Klubbmusikken er full av fest, men samtidig har vi prøvd å gjøre låtene litt skakke, i tråd med hvordan det går med den sorgløse fasaden utover i stykket.

Tindberg opp en oktav

Svein Tindberg er tilbake på Trøndelag Teater som konferansieren i « Cabaret» etter tittelrollen i «Kong Lear» i fjor. Da han ble spurt om å ta rollen, ba han om først å få synge gjennom alle sangene med Åsmund Flaten, og så få et ærlig svar. - Det gikk fint, det var bare en hel oktav for lavt, sier Flaten. - Siden har jeg gått hos sangpedagog, oppsummerer Svein Tindberg, som nå synger én oktav høyere og med en utydelighet rent kjø nnslig sett, som rollen krever.

«Cabaret» har premiere på Hovedscenen lørdag 5. april.

Foto: STEINAR FUGELSØY