I løpet av det neste døgnet blir det vinterføre på veiene over store deler av Trøndelag. Det store flertallet av bilister som ikke har rukket å skifte til vinterdekk eller får lagt på kjetting før snøen kommer, vil la bilen stå og benytte seg av andre transportalternativer.

Men enkelte tar likevel sjansen på å legge av gårde på snø- og isdekke med sommerdekk. Nå advarer forsikringsselskapene om at denne typen uaktsomhet kan koste bilistene meget dyrt.

- Vi reduserer konsekvent erstatningen for skader som skyldes at man har kjørt med sommerdekk på vinterføre. Opptrer man grovt uaktsomt, kan man ende opp med null ierstatning, samme hvor stort beløp skaden kommer seg på, sier informasjonsrådgiver Pål Rune Eklo i Gjensidige Forsikring ASA til adressa.no

-Vi har eksempler på kjøreuhell på vinterføre hvor forsikringssummen til  bilister som kjørte med sommerdekk, ble avkortet med 50 000 kroner, forteller  Eklo.

I det aktuelle tilfellet kolliderte en bilist med sommerdekk med en møtende bilist i snø- og sluddbyger. Tross vanskelige kjøreforhold og sommerdekk, holdt bilisten en fart på mellom 40 og 50 kilometer i timen. -Vedkommende hadde gode alternativer til å bruke egen bil, men kjørte likevel, forteller Pål Rune Eklo.

Gjør som 5331 andre - Følg væromslaget og vinterværet på VærAdressa på Facebook - landets best oppdaterte værside

Følg VærTorsten på Twitter

Disse fikk redusert erstatningen

Han gir adressa.no flere andre eksempler på avkorting for uhell under kjøring med sommerdekk på vinteføre:

* Glatt, 25 km/t, sommerdekk uten lovlig mønsterdybde, ingen erstatning (skade anslått til 30.000 kroner). Ikke opplyst om det var praktisk mulig å avbryte kjøringen, men trafikken stanset på grunn av andre utforkjøringer. Grov handling med tanke på dekkenes beskaffenhet.

* Glatt, 20 km/t, 5 cm snø, sommerdekk, avkorting 25.000 kroner. Fører hevdet han testet føret før kjøring, ikke spesielt glatt, men hendelsesforløp indikerer det motsatte.

* Meget glatt 30 km/t skarp sving, sommerdekk, avkorting 30.000 kroner. Bilisten hadde lokalkunnskap om veien og kjente til svingene, noe selskapet fant skjerpende.

* Meget glatt 10-20 km/t sommerdekk, avkorting 25.000 kroner. Helt uten kontroll. Skled inn i to parkerte biler på hver sin side av veien. Lokal. Avstand fra hytta og hjem var 35 km.

65 prosent høyere ulykkesrisiko på vinterføre

Pål Rune Eklo heller også kaldt vann i blodet til bilister som har skiftet til vinterdekk. Han minner om det er 65 prosent høyere sjanse for å få en skade om vinteren enn om sommeren.

- Vi regner med en dobling av de daglige bilskadene i Sør-Trøndelag som følge av det første snøfallet, fra 50 til 100 skader. Undersøkelser viser at det ikke er noen forskjell i skaderisiko mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk, men skaderisikoen er høyere når dekkene er gamle og slitte. Liten mønsterdybde er farlig uansett om det er pigger eller ikke i dekkene. Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er tre millimeter, men vi anbefaler å skifte dekk når denne blir under fem millimeter, påpeker Eklo.

-Historien om dobling av uhellene når den  første snøen kommer gjentar seg hvert år. Hva er forklaringen?

- Det ser ut til at det litt tid for bilførerne å venne seg til å kjøre på vinterføre. Mange veier er bare store deler av vinteren. Når det kommer nysnø, opplever vi at skadehyppigheten dobles. Noen timer etter at det har