Undersøkelsen HSH presenterer i dag er gjennomført av AC Nielsen, der blant annet alle dagligvarekjedene er medlemmer.

- Det man er direkte misfornøyd med, er fraværet av nye og spennende produkter. Folk vil ha mer å velge mellom, sier Cecilie B. Eid i AC Nielsen til aftenposten.no.

Lite inspirerende

Også inspirasjon føler norske forbrukere at de får lite av når de handler i butikkene. Bare tre av ti sier de blir inspirert av å handle.

Mens folk flest er fornøyd med utvalget innen sjokolade snacks og godteri, er det stor misnøye med utvalget innen sunne produkter, ferskvarer, økologiske produkter og spesialprodukter. Utvalget innen frukt og grønt synes folk er greit.

Når det gjelder prisnivå er det like mange som er misfornøyd som fornøyde, 36 prosent.

HSH sier at undersøkelsen er et innspill til Matkjedeutvalget som for ett år siden satt seg ned for å studere makten i dagligvarehandelen.

- Altfor sent

Leder for Matkjedeutvalget, Einar Steensnæs, sier imidlertid at fristen for å komme med innspill har gått ut for lenge siden

- I forhold til å spille inn synspunkter til utvalget har tidsfristen gått ut for lenge siden, sier Steensnæs.

Han sier til Aftenposten at han stusset over tidspunktet HSH har valgt for å legge frem sitt syn på situasjonen i dagligvarebransjen. Han viser til at HSH er representert i utvalget og at organisasjonen derfor har hatt alle muligheter til å formidle sitt syn direkte i utvalgsmøtene.

- Hvis HSH som organisasjon i tillegg har ønsket å spille inn synspunkter gjennom egne undersøkelser, burde dette innspillet kommet mye tidligere, sier Steensnæs.

Matkjedeutvalget har jobbet i snart ett år med problemstillinger knyttet til maktforholdene mellom dagligvarekjedene og leverandører i dagligvarebransjen. Konklusjonene er ventet i slutten av mars. I morgen setter utvalget seg ned for å diskutere i to dager.

Sen levering

- Jeg ser at begge parter, både handelen og leverandørene, nå trapper opp mediestrategien for å forsvare sine interesser. Mange føler nok at mye står på spill, sier Steensnæs.

Rapporten som HSH presenterer i dag var klar allerede i desember. Steensnær har spurt handelsorganisasjonen hvorfor den ikke ble forelagt utvalget tidligere.

- Rapporten måtte gjennom en organisatorisk behandling blant annet i styret, svarer Thomas Angel i HSH.

Mange forbrukere savner flere valgmuligheter i butikkene. Foto: SCANPIX